Це гостьовий пост мого учня, помічника у минулому, доброго колеги і багато у чому зараз навіть партнера Олексія Босого. Якщо ви вже деякий час читаєте цей блог, то швидше за все вже його чудово знаєте. Але, якщо ж ні, то ось окрема стаття про те, як Олексій пройшов шлях від життя на стипендію до вільних подорожей світом і пристойних заробітків онлайн.

Зараз Олексій веде свій блог remote.in.ua і керує рекламною агенцією Remote Leads. У цій статті він поділиться найефективнішими на його думку (і з практики) способами знаходження клієнтів. Тому, користайте і, як казав мій покійний дідусь: “Намотуйте на вус”. Далі прямим текстом від Олексія.

На сьогоднішній день для підприємців і фрілансерів існує безліч способів знайти клієнтів, але це зовсім не так просто, як може здаватися. PolicyBee провели дослідження, у якому взяли участь 2000 фрілансерів, для того щоб визначити, який аспект у роботі в інтернеті вони вважають найбільш проблемним. Виявилось, що 41.8% певною мірою мають проблеми з пошуком клієнтів. Ця проблема стосується не тільки новачків, а й досвічених фрілансерів.

1

Тож давайте розглянемо, які все-таки бувають способи знаходження клієнтів на свої послуги в інтернеті, щоб закрити це питання.

***

1. Загальні біржі фрілансу: upwork.com, freelancer.com, frilansim.ru

2Загальні категорії розділів на upwork.com

Перший і найпростіший спосіб, з якого багато хто починає. Відрізняється від інших способів тим, що на загальних біржах можна знайти роботу для фрілансера практично будь-якої спеціалізації. Цей спосіб підходить як для новачків, тих хто формує собі портфоліо, і для досвідчених фрілансерів. Такі біржі мають зручний функціонал, доступність, широкий вибір замовників та роботи.

Але вам самостійно варто визначитися з тим, в якому розділі шукати собі замовлення, щоб обрати найбільш актуальні пропозиції. Якщо ви ще не придумали, яку послугу хотіли б продавати – ця схема допоможе вам визначитись і зекономити час та зусилля.

Шукаючи роботу на таких біржах, треба обов’язково звертати увагу на рейтинг замовника, відгуки про нього, щоб не попастися на тих, хто не захоче заплатити за виконану роботу або банально буде «виносити мозок».

Попри всі плюси, на біржах зазвичай дуже висока конкуренція, відвертий демпінг цін через новачків та цілої категорії фрілансерів, зазвичай з Індії, що готові працювати за копійки. Досить велика кількість проектів з незначним бюджетом у порівнянні з кількістю високобюджетних проектів, але якщо ви професіонал – то останні будуть віддавати саме вам.

3

Основні категорії послуг на freelancer.com

У такому форматі роботи є важливий, як на мене, мінус – залежність від біржі.

Ви залежні від її доступності та функціоналу, часто і від необхідності вкладати кошти в просування свого аккаунта. Крім того, у випадку блокування вашого акаунту, існує загроза втратити всі ваші здобутки: рейтинг, репутацію, базу замовників, відгуки, портфоліо. Так, це можливо, адже ваш акаунт насправді належить не вам, а біржі, незважаючи, що ви його розкручували «потом і кров’ю».

Крім того, ви не застраховані від того, що біржа підніме комісії. Наприклад, нещодавно Upwork для більшості користувачів почав брати 20% від того що вам платить замовник, замість колишніх 10%, просто тому, що компанії захотілося більше грошей, а статус монополіста дозволяє не боятися відтоку користувачів на інші біржі.

4

Замовлення і розділи на російськомовному сайті freelansim.ru 

***

2. Спеціалізовані біржі

Каталог завдань на work-zilla.ru

Каталог завдань на work-zilla.ru

Спеціалізовані біржі фрілансу зазвичай мають ту чи іншу особливість, яка робить їх вигіднішими для якоїсь певної категорії фрілансерів.

Для тих, хто визначився зі своїм основним напрямом діяльності, це чудовий варіант почати свою фріланс-практику. До спеціалізованих бірж можна віднести такі як work-zilla.ru – ця біржа зорієнтована на роботу у сфері простих послуг.

Наприклад, знайти якусь інформацію в інтернеті, зробити обдзвін бази клієнтів, перефарбувати логотип і так далі. Найбільш схожою на англомовному ринку є fiverr.com, де можна замовити майже будь-який вид роботи всього від 5 доларів. 99designs.com – спеціалізована біржа для дизайнерів, а getacoder.com – для кодерів. Таких бірж взагалі безліч, і ви маєте можливість обрати ту, яка підходить саме вам

6

На fiverr.com у непримітній колонці зверху під пошуковим вікном розташовані розділи із замовленнями

Але мінуси і плюси спеціалізовані біржі мають ті самі, що і загальні біржі.

Категорії з одним підрозділом на 99designs.com

***

3. Стоки

Вони відрізняються від вищезгаданих бірж принципом роботи. Ви не виконуєте роботу на замовлення, а самі вирішуєте, що ви хочете робити. Ви створюєте продукт – це може бути зображення, відео, курси або логотип, векторні малюнки, 3D моделі – будь що; після цього завантажуєте ваш продукт на сайт. Той, кого зацікавив ваш продукт купує його.

Деякі фрілансери відносяться до стоків як до пасивного доходу, інші – як до можливості розвивати свої здібності та відточувати майстерність. Деякі новачки обирають стоки у якості стартового майданчику для фрілансу – спробувати свої сили та ознайомитись із вимогами ринку. Серед стоків існують фотостоки depositphotos.com, стоки курсів udemy.com, стоки продуктів 3D-дизайну assetstore.unity3d.com, сток продуктів для цифрових активів envato.com.

Розділи на фото-стоку depositphotos.com

Розділи на фото-стоку depositphotos.com

Плюси стоків у тому, що вам не потрібно намагатися виконати вимоги замовника, витрачати час на внесення корективів до замовлення, ви орієнтуєтесь на себе та свої можливості, уникаєте стресів, пов’язаних з дедлайнами, дзвінками від незадоволеного або прискіпливого замовника. Також виключено можливість шахрайства з боку замовника щодо оплати. Наприклад, коли ви виконали роботу, домовились про оплату за фактом виконання, а ваш замовник зникає – що іноді трапляється на біржах фрілансу.

Основний мінус у тому, що на стоках практично неможливо швидко заробити багато грошей. До того ж, важко передбачити, чи купить хтось ваш продукт взагалі. Для того, щоб мати можливість стабільного заробітку на стоках, треба витратити багато часу на вивчення особливостей ринку кожного окремого стокового сайту – які роботи більш затребувані та популярні, особливості цінової політики, проаналізувати роботи конкурентів.

Сток 3D моделей assetstore.unity3d.com

Сток 3D моделей assetstore.unity3d.com

***

4. Соцмережі

Спільнота у facebook.com, де шукають різних спеціалістів, що надають послуги віддалено

Спільнота у facebook.com, де шукають різних спеціалістів, що надають послуги віддалено

Для роботи в інтернеті найбільше підходять такі популярні соцмережі як Linkedin.com, facebook.com, vk.com, бо вони мають багато груп та спільнот, які шукають підрядників або інших спеціалістів у тематичних групах або спільнотах, що створюються за спеціалізацією. Там можна розмістити свої оголошення про пошук замовника за своїми здібностями, або відгукнутись на чиєсь оголошення і напряму написати замовнику.

Крім того, у соцмережах є багато спільнот підприємців (читай: потенційних замовників), що кожного дня шукають поради по тому чи іншому питанню, і інші учасники спільнот їм допомагають, що часто потім переростає у співпрацю. Деякі з цих спільнот публічно відкриті, до деяких можна безкоштовно потрапити, подавши заявку, а у деяких участь платна. Це не тільки стосується підприємців. Є спільноти дизайнерів, маркетологів, програмістів, і всюди можна знайти потенційних замовників.

***

5. Тематичні форуми

Форуми – вже дещо застарілий спосіб пошуку клієнтів, але вони і до сьогодні функціонують, що означає – там ви можете знайти собі замовника. Якщо з вашої спеціалізації є популярні форуми – реєструйтесь, спілкуйтесь, шукайте собі замовника.

Для пошуку треба зареєструватись на форумі, знайти тему за вашою спеціалізацією, або знайти тему на кшталт «Пошук проектів» і залишити там повідомлення зі своїми контактами. Також на форумах можна дізнатися багато інсайдерської інформації з роботи в інтернеті за вашою спеціалізацією, можна знайти собі колег.

Плюси в тому, що на форумі можна розпитати інформацію про конкретного замовника, біржу фрілансу, знайти клієнта, дізнатися різні корисні трюки, поради, можна самому створювати теми та ставити питання аудиторії. Але всюди є і мінуси: деякі коментарі можуть бути профінансовані з метою реклами, на форумі досить легко стати жертвою шахраїв, також треба добре фільтрувати інформацію звідти.

Ось так виглядає форум forum.jff.name

Ось так виглядає форум forum.jff.name

***

6. Рекомендації знайомих, колег, клієнтів

Цей спосіб підходить для більш досвічених фрілансерів. Коли ви почнете займатись своєю роботою, та отримаєте хороший досвід, репутацію, вас почнуть рекомендувати, і навіть безкоштовно. Рекомендації будуть надходити від ваших колег, знайомих, друзів в соцмережах, клієнтів, а також випадкових людей, що мають вихід на вашу цільовоу аудиторію.

Отже знаходьте людей не тільки з вашої цільової аудиторії, а й тих, хто має доступ до вашої ЦА у великих маштабах.

Отже знаходьте людей не тільки з вашої цільової аудиторії, а й тих, хто має доступ до вашої ЦА у великих маштабах

Отже знаходьте людей не тільки з вашої цільової аудиторії, а й тих, хто має доступ до вашої ЦА у великих маштабах

***

7. Конференції, живі заходи

Це найбільш дієвий спосіб, який дуже добре працює. Обов’язково беріть участь у заходах такого роду. Якщо ви виступаєте, то ви позиціонуєте себе як спеціаліст, і це створює велику вірогідність того, що хтось із залу, зацікавлений у ваших послугах, може підійти до вас.

Звіт про вдалу конференцію онлайн

Звіт про вдалу конференцію онлайн

Якщо ви просто учасник, знайомтесь із спікерами, учасниками. Особисте знайомство додає вам балів, і потім вам буде значно легше продати ваші послуги.

Мінус в тому – що це не так легко масштабується: вам потрібно або чекати наступного заходу, щоб поїхати туди, або організувати власний. Ви не можете займатися цим кожного дня.

***

8. Онлайн події – нетворкінг з учасниками тематичних вебінарів

Це дешевше, менш виснажливо, але так само треба чекати подію або її самостійно організувати.

web

Онлайн конференція itravel та чат-віконце учасників

Якщо ви берете участь у вебінарах, додавайте в друзі нових людей, бо вони скоріше за все ваші однодумці та потенційні колеги. Знайомтеся, напишіть їм кілька гарних слів, або просто приємно поспілкуйтеся, і можливо, ви зможете бути корисними одне одному.

***

9. Давати рекламу

Як правило, цей спосіб потребує значних фінансових вкладень і більше підходить для досвіченого фрілансера, але можна обійтись і мінімальними фінансовими витратами.

До речі, є і взагалі безкоштовні варіанти прорекламувати себе, але я їх називаю «умовно-безкоштовними», тому що в цьому випадку ви або витрачаєте багато свого часу (як публікації на дошках оголошень), або платите на не наперед, а згодом уже з майбутнього прибутку (% від продажів), як у випадку партнерства з лідерами точок зору.

До умовно безкоштовної реклами можна віднести розміщення на інтернет-дошках оголошень, форумах, у сервісах питань-відповідей, у соціальних мережах на власних сторінках чи в створених вами спільнотах, обмінюватися посиланнями.

Існують навіть спеціальні рекламні мережі, що пропонують безкоштовні пробні періоди і фактично, дають вам безкоштовний трафік протягом цього часу.

Платна реклама більш передбачувана і краще масшабується.

Сюди відносяться: контекстна реклама, купівля статей, посилань, банерна і тізерна реклама, таргетована реклама у соцмережах, купівля груп або спільнот там же, замовлення реклами на YouTube у популярних блогерів, реклама у мобільних додатках, в email-розсилках та інші.

Успіх вашої рекламної кампанії залежить від вашої ніші діяльності та багатьох інших факторів, тому той чи інший вид реклами може спрацювати по-різному. Загальне правило – тестувати різні види реклами, перш ніж сконцентруватись на кількох, які спрацювали краще за всі інші.

15

Одним із варіантів реклами є просування через контент. Наприклад – ведення свого блогу, сайту або групи у соцмережі. Проте є необхідність приділяти цьому багато часу та зусиль. Регулярні публікації – запорука успіху у цій справі. Ще один нюанс – бажано щоб пости були пов’язані між собою однією тематикою, яка здатна зацікавити читачів. Пости треба випускати регулярно, тож якщо вам це цікаво – подумайте про це заздалегідь.

Публікуйте інформацію про себе всюди там, де ваш «ідеальний клієнт» з’являється регулярно, і ви не залишитеся без замовників.

***

І остання порада, яка допоможе вам знаходити нових клієнтів: використовуйте всі ваші можливі зв’язки та контакти. Якщо ви вже визначилися зі своїм основним напрямком діяльності, розповідайте знайомим про свою роботу, користуйтеся Колами Google+ та намагайтеся не розривати зв’язків із знайомими людьми назавжди, адже будь-які соціальні контакти можуть привести вас до вашого потенційного замовника.

P.S. ОРЕСТ:
В середу (23 листопада) Олексій організовує перший випуск Digital Nomad Show, тобто онлайн зустріч з цифровими кочівниками у форматі дискусії, де серед гостей буду і я. Підтягуйтеся і ви.

Support and Follow events in UkraineMore Info