Це гостьовий пост В’ячеслава, автора україномовного сайту про Одеську область (blog.od.ua), а також керівника невеличкої веб-студії soandso.biz. В’ячеслав проявив ініціативу розповісти про те, на які граблі найчастіше ступають люди, котрі без досвіду самостійно беруться створювати сайти на WordPress.

Впеврений вам буде цікаво і корисно. Далі прямим текстом від автора публікації…

На блоговому розділі серед статей openmind.com.ua є цікаві пости про те, як варто розпочинати роботу над власним блогом чи взагалі інтернет-ресурсом. Раніше вже було запропоновано читачам загальні моменти, на які слід звернути увагу під час розвитку власного сайту (5 причин чому люди не досягають успіху в блогосфері та онлайн бізнесі загалом), а також були освітлені найпоширеніші принципові помилки, яких припускаються блогери-початківці (Топ-7 помилок блогерів-початківців). Проте, на жаль, також існують помилки, яких припускають власники сайтів технічного характеру. Саме про цей аспект розвитку власного веб ресурсу й йтиметься у даній статті.

***

Можливо, Вас застережить словосполучення «технічні помилки», проте зауважу, що я розповім про розповсюджені недоліки роботи сайту, яких можна позбутися не будучи фахівцем у галузі IT.

Аналізуючи сайти представників мікро- та малого бізнесу слід зазначити, що переважна більшість розроблена або зібрана за допомогою системи управління контентом (CMS) WordPress. Отже, про уникнення технічних недоліків сайтів створених саме на цій системі і буде йти мова.

 

Отже, візьмемось відразу за розгляд найбільш розповсюджених технічних недоліків сайтів на WordPress. І, звичайно  розберемось як нам можно легко ним запобігти.

***

1) Дублювання контенту

Зустрічається декілька видів дублювання. Перший – суто дублювання контенту. Другий – внутрішні дублікати через не оптимізовану роботу CMS.

Розберемо перший вид. Наприклад, людина описуючи свої послуги може повторюватися цілими фрагментами тексту. Співпадіння за текстом – для пошукової системи ознака не унікальності контенту та низької якості ресурсу. Візьмемо, для прикладу, таку послугу як консультація по веденню бізнесу (приклад з реального кейсу, проте сам сайт я вказувати не буду, щоб не рекламувати :)). Зазвичай в консультуванні є декілька варіантів послуги: є базова послуга, середній рівень, преміум. Кожен з цих варіантів має власну сторінку сайту. Проте, як часто буває в подібних випадках, кожна сторінка (із відповідним варіантом) починається з тих самих ввідних тверджень. І це є дублюванням контенту для пошукових систем.

Як вийти з такої ситуації? Можна наприклад на загальній сторінці консультаційних послуг перерахувати усі базові, ввідні твердження. Тоді на сторінці кожного варіанту послуги розміщувати опис тільки конкретної пропозиції. Якщо ж ви не впевнені і унікальності контенту вашого сайту – знайте, його можна легко контролювати за допомогою будь-яких онлайн сервісів антиплагіату. Ну і, звичайно, то є зрозумілим про неможливість дублювання вашого контенту з іншими сторонніми ресурсами мережі Інтернет.

Внутрішні дублікати через особливості роботи WordPress бувають наступні: дублікати сторінок коментарів, пагінації, вкладень.

Типовий приклад – сторінка з адресою http://Домен_вашого_сайту/стаття/comment-page-1/?replytocom=61 дублює сторінку http://Домен_вашого_сайту/стаття/comment-page-1/

Причина у тому, що кожен окремий коментар однієї і тієї ж статті формує нове посилання, що й дублює основну сторінку. Вирішується це питання дуже просто. Багато плагінів дозволяють закрити подібні дублікати сторінок від індексування пошукової системи. Наприклад, Ви можете використовувати Yoast SEO.

***

2) Невдала URL структура сайту

Адреса будь-якої сторінки формується за певними стандартами URL (Uniform Resource Locator). WordPress виконує функції формування цих адрес, але лишає користувачеві деякі інструменти для налаштування. Їх можна знайти у меню Налаштування – Постійні посилання.

За замовчування вордперс встановлює таку структуру url як на скріншоті.

При цьому адреса опублікованої сторінки буде виглядати наступним чином.

Звертаю вашу увагу, що я для цієї статті (для прикладу) створив сайт на сервері на локальному комп’ютері, тобто адреси http://new.local в мережі немає. Це я кажу, щоб ви не відволікались, намаючись знайти цей сайт в мережі 🙂

Дуже важливо організовувати структуру сайту таким чином щоб постійні посилання мали логічну структуру та були в першу чергу зрозумілими для людини.

Доцільно замість ідентифікаторів в адресі використовувати зрозумілі слова. Наприклад, дуже часто використовують формат із назвою запису.

Тоді адреса сторінки матимете ось такий вигляд

Проте такий варіант дуже небажаний для адрес сторінок Вашого сайту. Причина у наступному. Більшість сайтів мають розгалужену логічну структуру. Серед їх сторінок є такі, що пропонують послуги, надають інформацію загалом про ресурс, мають розділ з суто інформаційним контентом, наприклад, блог, який у свою чергу має ще й категорії, мітки.

Окрім сприйняття користувачем ще надто важливим є той факт, що й пошукова система аналізуючи адреси сторінок отримує сигнал про значимість сторінки та її приналежність до групи пошукових запитів.

Тут все аналогічно до офлайн організацій. Візьмемо, наприклад, супермаркет. Він має чітку структуру, яка організована у вигляді відділів. Людина, що бажає отримати конкретну річ піде до певного відділу. А ось, скажімо, пром. ринок 7-й кілометр в Одесі, організований дещо по-іншому.  Там немає такої чіткої впорядкованості. Люди, що опинились  там вперше, дуже дивуються. Можна подорожувати тим ринком цілий день і періодично натрапляти на одні й ті самі товари у різних, географічно рознесених місцях :).

Так ось, варіант   – це той самий 7-й кілометр.

 

Другий розповсюджений варіант – url за місяцем та назвою

При цьому адреса сторінки має вигляд

Проте цей варіант є вкрай невдалим. Не виправдано великим створюється рівень вкладеності для кожної сторінки. Рівень вкладеності визначається числом слешів (« / ») після доменного імені. Дата в адресі сторінки немає жодного сесну. По-перше пошукова система завжди «знає» дату створення сторінки через відповідні http – заголовки, що надаються сервером, на якому працює сайт. По-друге дату публікації для інформації користувача простіше виводити безпосередньо в мета-описі самої публікації. Великий рівень вкладеності – ознака для Google про низьку значимість сторінки. Штучно збільшувати рівень не треба.

Отже, структура адрес сторінок має бути чітка, зрозуміла і з невисоким рівнем вкладеності (не вищим за 4-й рівень).

URL- структуру сайту легко зрозуміти на прикладі інтернет-магазину. Скажімо магазин реалізує електронну побутову техніку. Давайте вигадаємо інтернет-магазин 🙂 Приблизно ось так можна схематично сформувати url-структуру магазину:

 

Домен_сайту /

| ––– holodylnyky /

|        |––– samsung /

|                 |––– samsung AAA 000.html

|                 |––– samsung BBB 111.html

|         |––– lebherr /

|         |––– atlant /

| ––– komp-tehnika /

|––– ofisna-tehnika /

|––– blog /

|        |––– ctegoriya1 /

|                  | ––– stattya1.html

|                  | ––– stattya2.html

|                  | ––– stattya3.html

|        |––– categoriya2 /

|        | ––– categoriya3 /

 

Чому важливо розробляти структуру постійних посилань на сайті?

Розглянемо два можливих варіанти адреси сторінки на прикладі конкретної моделі холодильника:

Перший – http://Домен_сайту/samsung AAA 000.html

Другий – http://Домен_сайту/holodylnyky/samsung/samsung AAA 000.html

 

У другому варіанті у шляху URL-адреси моделі холодильника міститься інформація про розділ магазину holodylnyky, бренд товару samsung, та модель samsung AAA 000.html

Пошукова система «розуміє», що за адресою http://Домен_сайту/holodylnyky/ знаходяться сторінки що мають запити пов’язані з холодильниками. Всі сторінки, що нижче рівнем вкладеності http://Домен_сайту/holodylnyky/ надають інформацію про холодильники стосовно брендів, моделей, їх варіацій. Тому, всі сторінки, що потрапляють у цей кластер мають набагато більше можливостей щодо просування ніж у тому випадку, якби вони були розпорошені по всьому сайту.

При другому варіанті ранжування у пошуковій системі буде краще як в сторінок цілих категорій (http://Домен_сайту/holodylnyky/) так і в окремих позицій товарів/послуг (http://Домен_сайту/holodylnyky/samsung/samsung AAA 000.html)

Як використовувати можливості WordPress для формування url-струкрути сайту?

Прямо в адмінці вордпресс надає посилання на документацію, де розібрані різні варіанти формування постійних посилань. Прийнятним може бути ось такий варіант.

При цьому адреса сторінки виглядатиме наступним чином

Для формування сторінок можливо використовувати властивість сторінки “Предок”.

При створенні нової сторінки отримаємо результат

 

Важливо!

URL-структура має формуватись на етапі проектування сайту після формування семантичного ядра (про це йтиметься далі) та визначення структури сайту. У тому випадку, коли сайт вже працює і сторінки проіндексовані пошуковою системою зміна постійних посилань потребує додаткового аналізу. У будь-якому разі, коли Ви змінюєте адреси сторінок, які вже знаходяться в індексі Google необхідно повідомити про зміну їх адрес пошуковій системі за допомогою 301-го редіректу.

***

3) Відсутність опису на сторінках категорій та сторінках тегів

Більшість тем вордпресс формують сторінки рубрик та міток просто у вигляді стрічки постів.

Як видно на скріншоті вказується тільки назва категорії («Без категорії») та далі надаються всі пости даної категорії. В нашому випадку на тестовому сайті один пост Привіт світ!

Таке надання категорій є неприпустимим. В даному випадку як раз і відбувається дублювання контенту. Обов’язково необхідно вносити стислий опис, що характеризує конкретну категорію записів. Теж саме стосується й виводу постів за тегами.

Сам вордпресс надає можливості вносити опис для відповідних сторінок, а також виводити його (для окремих тем). Вводиться описовий текст при створенні категорії (на скріншоті червоним виділено).

Для виводу цих описів розробники тем мають викорситовувати функції вордпресс. Це дві елементарні функції мови програмування php, якими, на жаль, нехтують більшість розробників тем. Проте на такому рівні не складе труднощів вивести такі дані людині, яка навіть не є фахівцем у сфері програмування.

***

4) Юзабіліті вигадане, а не розроблене

Зручність використання, або простіше зрозумілість сайту має назву юзабіліті (usability). Це термін, що визначений міжнародним стандартом ISO 9241-11. Загалом це величезна тема, проте можна виділити найосновніші риси юзабільного інтерфейсу сайту:

  • Корисність
  • Ефективність
  • Простота освоєння
  • Та загальне сприйняття та ставлення користувача

Інтерфейс сайту має реалізовувати чітку й зрозумілу структуру, мати зручне розміщення функціональних блоків, навігацію по сайту.

Якщо дуже коротко, то будь-яка сторінка сайту має виправдовувати очікування користувача, який тим чи іншим способом потрапив на неї та спонукати його до конкретної дії.

Реалізація таких вимог зазвичай буває дуже непростою, для цього існують різні методики. Наприклад для сайтів, що продають щось у конкурентній тематиці одне лише юзабіліті можуть розробляти 2-3 місяці. Зверніть увагу це ще не дизайн і не верстка, а схема розміщення інформації та функціональних блоків сайту.

Проте як бути, якщо Ви вирішили зібрати свій сайт самостійно на WordPress?

По-перше все продумайте загалом. Розподіліть інформацію на сторінки просто виписавши на папері назви сторінок та їх призначення.

Після створення інтерфейсу можна здійснити найпростіше юзабіліті тестування для Вашого сайту. Для цього запросіть будь-кого з ваших друзів, бажано того, хто не знає особливостей та тематики створюваного сайту. Попросіть друга зробити якусь типову цільову дію на сайті. Наприклад, замовити послугу, чи купити щось конкретне на сайті. При цьому не вказуйте користувачеві як саме це робити, просто поставте загальне завдання.

Не забудьте його попередити, що ви досліджуєте не кмітливість Вашого друга, а саме зручність використання сайту :). Під час роботи користувача над цільовою дією фіксуйте: зайві кліки, що робить користувач, час його роздумування на окремих кроках, загальний час виконання дії. Потім розпитайте враження користувача. Запросіть до експерименту 5-7 людей і ви отримаєте цінну інформацію на основі якої можливо суттєво допрацювати сайт.

***

5) Відсутність файлу robots.txt

Пан-Гугл рекомендує використовувати файл robots.txt, в якому розміщується інформація для пошукового робота. Цей файл має чітке призначення – надання рекомендації пошуковому боту щодо більш ефективної роботи. Пошуковий робот в першу чергу шукає на сайті саме цей файл та отримує інформацію які сторінки потрібно індексувати, а які ні.

Не забувайте (чи ось ви і взнали:), що robots.txt закривають від індексування сторінки авторизації/реєстрації, адміністративні частини сайту, вказують адресу мапи сайту для пошукових систем. Технічні та малоінформативні сторінки, що потрапляють до індексу Google мають негативний вплив тим, що забирають «вагу» інших сторінок через посилання на себе.

Отже, robots.txt є необхідним для Вашого сайту. Найкраще почерпнути інформацію про те, яким чином його створювати з першоджерела – https://support.google.com/webmasters/answer/6062596?hl=en

***

6) Відсутність мапи сайту sitemap.xml

Технічний розділ гугл також рекомендує використовувати sitemap.xml (і як нам його не послухати :)) Цей файл вміщує в собі стислу інформацію про сторінки сайту, а саме адресу, дату останньої зміни, пріоритет при індексуванні, частоту оновлення.

Значення sitemap.xml

Справа у тому, що пошукова система під час кожного відвідування вашого сайту не сканує всі сторінки, а тільки певну частину. Це відбувається через оптимізацію ресурсів пошукової системи, а також через можливості сервера, на якому розміщується ваш сайт. Отже, пошуковий робот завжди сканує частину сайту. Проте в цю частину можуть не ввійти щойно оновлені або ж створені сторінки. Пошуковий робот може дістатися до таких сторінок через досить великий проміжок часу. Та хіба цього ми прагнемо.  Тож, файл  sitemap.xml надає інформацію про нові й оновлені сторінки сайту та їх адреси. Таким чином пошукова система більш оптимізовано виконує роботу з індексації/переіндексації вашого сайту.

Для створення sitemap.xml у WordPress достатньо використовувати один з плагінів Yoast SEO, Google Sitemap Generator чи інші аналоги. В таких плагінах потрібно просто активувати функцію генерації мапи сайтів, зробити невелике налаштування й надалі пагін повністю опікується утриманням файлу sitemap.xml в актуальному стані.

***

7) Велике число плагінів

Як не дивно, але спричинити проблем може і використання нераціонально великого числа плагінів. Всі плагіни, що додають певні елементи/блоки на фронтенд частину сайту (змінюють зовнішній вигляд) додають нові файли стилів .css та скриптів .js. При завантаження сторінки застосунок повинен звертатись до кожного з цих файлів окремо, що формує окремий запит. Це, у свою чергу, уповільнює роботу сайту. На скріншоті нижче приклад з тестування одного з діючих комерційних сайтів.

Як видно для завантаження сторінки застосунку необхідно виконати 468 (!) запити.

Для порівняння протестуємо роботу сайт на стандартній темі Twenty Seventeen.

Як бачимо, тут всього 12 запитів.

 

Які мають бути дії задля того щоб запобігти подібних ситуацій?

Перед побудовою функціоналу дослідіть можливості різних плагінів. Бувають універсальні плагіни, що можуть поєднувати функціонал декількох різних плагінів. Завжди контролюйте швидкість завантаження сторінок, та фактори, що є причиною низької швидкодії сайту. Для цього існує дуже багато безкоштовних онлайн сервісів.

Також важливо при виборі плагінів проглядати окрім рейтингів також число активних встановлень, історію оновлень, дату останнього оновлення, а також наявність аналогів. Розробники безкоштовних плагінів не зобов’язані їх оновлювати, через деякий час вони можуть зупинити роботу на своїм продуктом. Може статися так, що через деякий час застарілий пагін може бути не сумісним у роботі з новою версією WordPress чи іншими плагінами та вчинити збій роботи всього сайту. Саме тому, необхідно використовувати в першу чергу популярні плагіни, які мають платну версію (у цьому випадку є вірогідність, що й безкоштовна версія буде підтримуватися певний час), а також про всяк випадок знати той плагін, що міг би замінити діючий.

Для оптимізації завантаження сторінки також необхідно використовувати кешування. У цьому Вам можуть допомогти такі плагіни як W3 Total Cache, Autoptimize.

***

8) Не сформоване семантичне ядро

Семантичне ядро представляє собою групу слів та словосполучень, що відображають інформацію конкретного сайту як пошукові запити. Іншими словами, це такі набори слів, які набирають у стрічці пошуку користувачі, що зацікавлені в контенті даного сайту.

Дуже багато людей, власників ресурсів відмовляються сприймати існування діючого алгоритму роботи пошукових систем. Мовляв, сайт, несе цінність, що ще треба – інше, то вже справа пошукової системи. Як на мене причина такого сприйняття пошукових систем у тому, що перед тим, як розпочинати сайт багато людей починали публікувати контент у соціальних мережах, наприклад у Facebook. При цьому у фейсбуці все прекрасно працювало без заглиблень у всілякі особливості пошукових запитів та просування. Справа в тому, що алгоритми роботи соціальних мереж та пошукових систем принципово відрізняються.

Наприклад, яким чином розповсюджується інформація у фейсбуці? Користувач публікує пост, інші користувачі, що у списку друзів бачать його у своїй стрічці новин та взаємодіють певним чином – роблять репост, залишать коментар, лайк. Ось, приблизно так і розповсюджується інформація у Facebook. Для користувача відтворюються пости з конкретної сторінки до тих пір поки він взаємодіє з ними в будь-який спосіб: репостить, коментує, або ж хоч прочитує.

Коли припиняється взаємодія, фейсбук припиняє відтворювати у стрічці новин ці публікації, розуміючи, що дані публікації вже не є релевантними для користувача. Тому задачею для публікацій у Facebook як правило є написання інтригуючих, емоційних постів. В них іноді буває змісту на одну стрічку або навіть і менше, проте вплив на людину, певна маніпуляція поведінкою спонукає до того, щоб користувач прочитав пост.

Коли йдеться про автономні сайти, такі як на CMS WordPress, то в даному випадку для них немає ніякого «списку друзів», який є у соц. мережах чи блоговій платформі ЖЖ. Основна взаємодія сайту відбувається через пошукові системи. Пошукова система у свою чергу аналізує запити користувачів, а також аналізує всі сайти. В результаті аналізу вона може поставити у відповідність сайти та окремі їх сторінки до запитів користувачів.

Коли користувач вводить запит у пошукову форму пошукова система може знайти у своїй базі всі сайти, що відповідають інтересу користувача та визначити ступінь релевантності кожного з цих сайтів до кожного конкретного інтересу користувача. Ось так, дуже спрощено, відбувається робота пошукових систем.

Отже, повертаючись до необхідності семантичного ядра слід зауважити наступне. Для того, щоб пошукова система у результатах пошуку видавала користувачам, які зацікавленні у вашому контенті, саме ваш сайт – необхідно дослідити запити ваших користувачів.

За своєю суттю побудова семантичного ядра є свого роду маркетинговим дослідженням.

По-перше Ви маєте зрозуміти, що саме і як шукають у Google ваші потенційні клієнти/користувачі.
По-друге – ви повинні зібрати всі можливі пошукові запити ваших користувачів стосовно інформації, що має подаватися на сайті.
По-третє, ви формуєте окремі кластери (групи) пошукових запитів, що характеризують одну конкретну цільову дію.

Кластеризований перелік всіх пошукових запитів представляє собою семантичне ядро для сайта. Окремі групи запитів призначаються для конкретних сторінок. На основі цих груп формується зміст сторінки, текст та мета-теги.

Отже, для відтворення сайту у результатах пошуку таким чином, щоб з ним мали змогу взаємодіяти ваші потенційні клієнти, розробка семантичного ядра є необхідною і першочерговою роботою у просуванні сайту.

Всі дієві та зручні інструменти для аналізу і збору пошукових запитів є платним. З безкоштовних можна скористатися Google Keyword Planer, який призначений для формування рекламних компанії в мережі контекстної реклами Google.

***

Висновки

Перелічені вісім технічних недоліків сайту можуть звести нанівець будь-яку роботу по розвитку власного онлайн ресурсе. Це за умови, якщо ви закриваєте на них очі та всіляко ігноруєте необхідність покращення показників вашого сайту по цих позиціях. З іншого боку, навіть прості кроки в бік покращення кожного з перелічених недоліків можуть дати вашому новому ресурсу додаткових балів від пана-гугла та залучити до вас нових клієнтів, скоротити розміри рекламних бюджетів чи просто зробити ваш ресурс кращим!

Розуміючи, що технічні питання завжди були і є складними для НЕ представників ІТ спільноти – я пропоную вам безкоштовну консультацію або безкоштовний експрес-аудит Вашого сайту. Всі подробиці та заявка на сайті – https://soandso.biz/services/audit.

Також ви можете звернутись до мене за розробкою сайту для різних задач.

Якщо, після читання цієї статті, у вас лишились чи виникли питання, або ж вас цікавить якась інша тема в межах технічних аспектів роботи сайту – пишіть у коментарях. Я з цікавістю розгляну ваше питання та відповім на нього.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: