Якось у Хельсинкі я зустрівся з підписницею, котра працювала з чимось, пов’язаним із екологією. Дівчина запитала у мене, чи я звертаю увагу на ті викиди CO2, що утворюються в результаті моїх численних перельотів. Тоді я щось не зовсім вловив, у чому суть і просто відмовчався. 

Але під час моєї недавньої мандрівки в Еквадор я мав нагоду побачити гарний приклад корпоративної соціальної відповідальності авіакомпанії KLM, про що розповім трохи далі. Та й загалом мені стало цікаво дізнатися більше деталей про CSR (Corporate social responsibility).

У нашій країні це явище ще досі сприймається як популярний західний тренд. Тоді як в Європі CSR, фактично, є обов’язковою складовою діяльності великих компаній. Зважаючи на те, що Україна задекларувала свій рух в напрямку європейської інтеграції, нам варто перейняти найкращий досвід у сфері CSR.

***

CSR – що це таке?

CSRДжерело зображення: esdw.eu

Отож, що таке соціальна відповідальність бізнесу?

Якщо коротко, то це якісне виробництво продукту чи послуги, а також відповідальне ставлення компанії до своїх працівників, споживачів і навколишнього середовища. Три основні напрямки CSR:

  • соціальний (гідна оплата праці, безпека на робочому місці, гарантія медичного страхування для працівників, можливість додаткового навчання персоналу);
  • економічний (інвестиції, ефективне використання трудових ресурсів, етична поведінка по відношенню до споживачів і конкурентів);
  • екологічний (участь у вирішенні таких гострих проблем як забруднення води, землі та атмосфери, зміни клімату, виснаження природних ресурсів і так далі).

***

Трохи статистики

У 2017 році у США дослідницька компанія Porter Novelli/Cone провела дослідження щодо соціальної відповідальності бізнесу, яке дозволило переосмислити значення CSR. Зокрема, дослідження показало, що:

  • 87% американців придбають товар тієї компанії, яка підтримує вирішення тієї проблеми,яка їх турбує і 76% відмовляться купувати продукти чи послуги тієї компанії, яка діяла всупереч переконанням покупців;
  • 63% американців сподіваються, що підприємства відіграватимуть провідну роль у тому, щоб рухати соціальні та екологічні зміни вперед, без державного регулювання.
  • 78% громадян США хочуть, щоб компанії вирішували важливі проблеми соціальної справедливості.

Аналогічне опитування проводили і серед європейських споживачів, 70% з яких сказали, що, при купівлі продукту чи послуги, вони звертають увагу на відданість компанії принципам соціальної відповідальності. Ще 44% сказали, що готові платити більше за продукцію компаній, які є соціально та екологічно відповідальними.

Отже, як бачимо, соціальна відповідальність бізнесу збільшує лояльність аудиторії, а відтак і підвищує вартість бренду.

***

Лідери CSR – хто вони

Щороку організація Reputation Institute Global CR RepTrak проводить дослідження, на основі якого формує рейтинг лідерів у галузі корпоративної соціальної відповідальності. Цьогоріч десятка лідерів виглядає так: компанії Rolex, LEGO Group, The Walt Disney Company, Adidas, Microsoft, Sony, Canon, Michelin, Netflix і BOSCH.

CSR Rating

Що цікаво, компанія Rolex посідає перше місце у рейтингу вже четвертий рік поспіль. Ще з 1976 року компанія впроваджує принципи соціальної відповідальності з допомогою програми “Rolex Awards”, яка фінансує проекти з покращення життя на планеті та із захисту природних і культурних надбань у всьому світі. 

До речі, як я згадував на початку статті, нещодавно я мав можливість особисто побачити гарний взірець соціально відповідальної компанії – KLM (Королівські Голландські Авіалінії), якими летів у Еквадор з пересадкою в Амстердамі. Авіакомпанія задекларувала амбітну мету – встановити нові стандарти для авіації майбутнього.

Зокрема, що вже зараз досягла KLM:

  • на 17% зменшила викиди СО2 в небі і на 18% менше викидів вуглекислого газу на землі;
  • виконує міжконтинентальні рейси з використанням екологічного біопалива;
  • пропонує екологічно чисті продукті харчування на борту;
  • на 9% менше відході
  • у 2018 році висадила в Панамі 312 га лісу
  • працює над створенням літака майбутнього Flying-V, який витрачатиме на 20% менше палива, ніж теперішній Airbus 350.

***

А як в Україні?

Джерело зображення: psychologis.com.ua

У нашій країні конкурс серед соціально відповідальних компаній з 2009 року проводить, зокрема, центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності», участь у голосуванні беруть також міжнародні експерти.

Якщо подивитися на результати останнього конкурсу (дані за грудень 2018 року), то серед переможців є чимало міжнародних компаній, які працюють в Україні. Зокрема, це GoodValley, Nestle, Deloitte, Ашан.

Серед українських компаній – 1+1 (за проект «Право на освіту» для дітей, які довгий час перебувають у лікарнях), М.С.Л. (за підтримку дитячого спорту), компанія Київстар (за партнерство з Go Clobal у навчанні дітей англійській мові та технологіям), Нові продукти (за корпоративні веломарафони та здорові офіси), Ощадбанк (за створення інклюзивних відділень), Галнафтогаз (за безпеку на дорогах), «Укрпек» (за пілотний проект з роздільного збирання та утилізації твердих побутових відходів у Вишгороді).

*** 

Що може робити кожен?

Може здаватися, наче такими проблемами переймаються лише у країнах першого світу або ж принаймні великі компанії, що просто потребують додаткового піару. Але вся фішка у тому, що соціально відповідальним може стати кожен. І насправді не має значення зменшуємо ми викиди CO2, чи купуємо технічне оснащення у провінційну школу. 

На мою думку, варто обрати свій проект до душі чи приєднатися до вже наявного та робити власний маленький внесок у покращення світу. Таким чином застосовуватиметься акумулятивний ефект (compound interest), а також буде приклад для інших, що в цілому веде до збільшення загальної свідомості.

Ще Тім Феррісс у своїй книзі ” Чотиригодинний робочий тиждень” писав про те, що хтось може долучитися до кампанії по захисту якогось куща, екстракт з якого в перспективі може стати лікувальним зіллям, а інші – до відродження популяції китів. 

Особисто я сортую сміття, а також спрямовую частину зароблених коштів з бізнесу на благодійність. Чого лише варта історія молодого гвінейця в Бісау. Окрім того, дбаю про добробут моїх колег у команді, а також фокусуюся на суспільно корисних безпосередніх результатах нашої професійної діяльності.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: