Мій сьогоднішній гість Ігор Петрушин має у житті дві пристрасті – IT-технології та подорожі. За першою пристрастю він пішов ще 15 років тому та успішно реалізувався у ролі IT-підприємця, розвинувши і продавши власну компанію. Натомість, щоб капіталізувати у стартап свою другу пристрасть, Ігор полетів у Кремнієву Долину в Каліфорнії – просто за натхненням. Так народилася ідея запустити EscapeWithPro – сервіс пошуку та бронювання авторських мандрівок. Отож, як продати бізнес і запустити новий стартап…
Відео
Аудіо
… а також читайте далі у статті.
***
Перша компанія і проекти по півмільйона доларів
У своїй першій компанії IT Solutions, яку Ігор Петрушин заснував разом з партнерами, він виконував функції директора з розвитку і просував інновації.
IT Solutions – це системний інтегратор (побудова систем збереження даних, IT-консалтинг), серед клієнтів якого були, наприклад, банки Аваль, Альфа-банк, Міністерство внутрішніх справ. Як каже Ігор, проєкти, які робила ця компанія, могли коштувати і по півмільйона доларів.
В ITSolutions Ігор пробув вісім років, і згодом вирішив продати свою частку партнерам. “Мене завжди приваблював глобальний ринок. Хотілося створити якусь цінність, допомогти великій кількості людей, незалежно від того, яка в них національність. У межах України це зробити не можна, тому в мене давно була ідея спробувати себе у B2C сегменті”, – розповідає Ігор.
***
Невдала спроба і корисний досвід
(Фото з інстаграм-профілю Ігора)
Ідею стартапу у тревел сегменті він обдумував чотири роки. «У мене в житті є дві великі пристрасті. Одна – це технології, у цьому бізнесі я вже 15 років. Друга – подорожі, я відвідав 71 країну. І подумав: як би допомогти людям побачити всі ці місця. У нас насправді мало людей подорожують і вони багато що втрачають. Хотілось якось на це вплинути», – каже Ігор.
Влітку 2017 року Ігор поїхав у Кремнієву Долину – за натхненням. Після цієї поїздки Ігор з двома розробниками запустили перший стартап, який не вдався. Суть його полягала в тому, що людина переглядає світлини з подорожей в Instagram, клацає на зображення та отримує пропозиції, як поїхати в те чи інше місце.
«Але тут у нас не склалося з монетизацією. Крім того, ми хотіли робити це все через чатботів. І недооцінили, що розумного чатбота зробити складно. За нашим задумом, люди мали спілкуватися у фейсбук-месенджері, телеграмі, вайбері. Але виявилося, що чатботи – дуже примітивні. Це призводить до того, що люди розчаровуються, бо з ними спілкується робот, і йдуть», – розповів Ігор.
(Фото з Facebook-сторінки EscapeWithPro)
На момент невдачі з першим стартапом Ігор все ще перебував у Кремнієвій Долині в оточенні людей, які просто фонтанували ідеями та отримували на їх реалізацію мільйонні інвестиції. Це не могло не надихнути на нові звершення.
Якраз у той момент Ігор почав помічати, що в Україні є багато організаторів подорожей, які є не просто класичними гідами, а креативними мандрівниками. «Вони вигадують прикольні маршрути, різні цікаві активності. А в нас в основному люди куди їдуть? У пакетні тури в Туреччину. Хоча в тій же Туреччині є дуже цікаві місця, які варто побачити», – наголошує Ігор.
Саме так виникла ідея запустити маркетплейс EscapeWithPro, основне завдання якого – поєднати організаторів оригінальних мандрів з тими людьми, які цікавляться такими подорожами.
***
Ідея не вартує нічого. Реалізація – це все
Як кажуть в Долині, ідея нічого не вартує, реалізація – це все.
Я не радів дуже довго з того, що ідея унікальна, бо розумів, що попереду – серйозний шлях, щоб все почало працювати. По маркетингу, звісно, знання були, але це трохи не той маркетинг. Це не маркетинг світових масштабів. Перше, що я зрозумів – що треба багато креативити, багато вигадувати ідей і постійно перевіряти гіпотези – що спрацює, а що ні», – каже засновник EscapeWithPro.
Головне в стартапі, як наголошує Ігор, швидко запустити продукт. Чимало стартаперів затягують із запуском, бо бояться критики, і цей психологічний бар’єр убиває чимало гарних ідей.
Для EscapeWithPro на даному етапі головне – це маркетинг. Адже яка б крута ідея не була, якщо про неї ніхто не знає, то вона нічого не вартує.
***
Про користувачів
У EscapeWithPro зараз понад 400 організаторів, які публікували подорожі. Проєкт не женеться за кількістю, а надає перевагу якості. Крім того, стартап активно розвивається на закордонний ринок, зокрема на англомовний сегмент.
Фото з Facebook-сторінки EscapeWithPro
«Ми намагаємося працювати як з тими, хто лише починає подорожувати, так і вже з досвідченими мандрівниками, – розповідає Ігор. – Як правило, якісь унікальні подорожі люди зацінюють вже після того, як вони трошки поїздили. Умовно кажучи, вони з’їздили в Париж, в Амстердам, в Туреччину і задумуються, що треба щось таке, щоб реально вразило».
Щодо монетизації, то EscapeWithPro має комісію з кожного бронювання. Але в стартапу є золоте правило: комісія ніколи не береться з користувачів, лише з організаторів мандрів.
«Організаторам ми допомагаємо тим, що приводимо клієнта. Бо маркетинг – це буває трохи складно. Організатори сильні в тому, що придумують класну цікаву подорож, а займатися маркетингом, тобто продавати, просто нема кому і нема часу», – каже Ігор Петрушин.
Цінність для користувачів полягає в тому, що в одному місці можна швидко знайти структуровану інформацію, в єдиному форматі. А також EscapeWithPro гарантує користувачам повернення коштів у випадку форс-мажору.
ОРЕСТ: Для затравки скажу, що недавно я сам використовував EscapeWithPro для збору групи та організації мандрівки у Непал. В результаті у нас вийшла неймовірна подорож, опис про яку ви вже побачите найближчим часом.
***
Про прибуток
Наразі EscapeWithPro ще неприбутковий, але для стартапів це не головне. На даному етапі акцент робиться на розвиток. Проєкт фінансує Ігор Петрушин з партнером за власні кошти.
Фото з Facebook-сторінки EscapeWithPro
«Заробітку не буде ще багато років. Рідко буває таке, що стартапи глобального рівня прибуткові навіть у перші п’ять років. Як тільки ти береш установку на прибуток, то вона конфліктує з розвитком. Ти або заробляєш собі, або розвиваєш платформу. І переважно всі стартапи вибирають швидкий розвиток», – пояснює Ігор.
Приблизно за півроку EscapeWithPro шукатиме інвестора. Наразі ще треба показати, що проєкт має користувачів, їх стає більше і вони задоволені. Як каже Ігор Петрушин, якщо у вас є користувачі, яким ви надаєте певну цінність, то інвестиції дуже швидко знаходяться.
***
РЕЗЮМЕ
Ось така цікава історія. Хто задумується про стартап, то варто послухати поради Ігоря і подумати добре ще раз. Зрозуміло, що кожній ідеї передує певний попередній досвід, напрацювання, попередні камені спотикання. Але в результаті все це сприяє досягненню успіху в цій справі.
Отож, черпайте натхнення, продукуйте ідеї і досягайте успіху 🙂
Дякую: і надихнулася, і ідей собі назбирала, і досвід цікавий. Буквально годину тому сперечалися з Євгенією Татаровою щодо чат боту))) Я хотіла його ставити на сайт, вона була проти. Я почула те, що хотіла!
Клас! Чат-бот наразе просто хайп і не вирішує “людських” питань.