Питання розвитку міст є однією з найактуальніших тем для їх мешканців. Зокрема, якщо говорити про моє рідне, то Генплан Львова був прийнятий у 2008 році та визначає розвиток Міста Лева до 2025 року.
На превеликий жаль абсолютна більшість прописів цього документу не виконуються, у зв’язку із нехтуванням багатьох вимог, відсутністю фінансування проектів, а також звичайними реаліями українського сьогодення. І тут в гру декілька років тому вступила група нових молодих експертів, почавши розвивати План Сталої Мобільності.
Якщо ознайомитися з обома документами, то нескладно зрозуміти, що вони фактично суперечать одне одному та пропагують абсолютно протилежні принципи. Тож я вирішив запросити на дискусію екс головного архітектора Львова, а також урбан-блогера, Юліана Чаплінського, та розібратися де ж тут правда…
Як завжди, така публікація існує у наступних форматах:
Відео на каналі.
2) Аудіо з подкасту,
Слухайте у: Apple Podcasts / Google Podcasts / Overcast / Spotify.
Таймлайн:
- 00:55 – Нове ОТГ суперечить Плану Сталої Мобільності
- 05:15 – Чи не втратить Плану Сталої Мобільності актуальність
- 08:30 – Про План Сталої Мобільності
- 10:15 – Чи План Сталої Мобільності делетантський документ
- 12:37 – На що можна розраховувати у плані реалізації цих планів
- 22:43 – Різниця між успішними і не зовсімм людьми/націями
- 23:25 – Як у нас працюють депутати і чиновники
- 26:12 – Що вдалося Юліану реалізувати за свій час
- 29:22 – Резюме про те, що документів не дотримуються
3) Стаття…
***
Генплан Львова втратив актуальність
Існуючий Генплан Львова є по суті продовженням цього документу ще з Радянських часів, коли існували абсолютно інші принципи містобудування, а частка фінансування цієї галузі була більшою в рази.
Скажімо, річний бюджет Львова (365 млн. Євро) в чотири рази менший за бюджет Кракова (1 133 млн. Євро), а в цілому на питання мобільності наше місто спрямовує 23 млн. Євро, що в 14 разів менше ніж витрачає наш західний сусід.
Для того, аби реалізувати генплан з існуючим рівнем інвестицій (навіть без метро) необхідно понад 50 років. Не знаю, як ви, а я особисто стільки чекати не готовий.
Окрім того, зараз же, коли більшість ділянок, раніше відведених під інфраструктурні об’єкти, приватизовано, де-не-не повиростали нові будинки, ймовірність прокладання у цих місцях запланованих магістралей, навіть при наявності коштів та політичної волі, практично відсуня.
Найближчим часом не передбачається збільшення бюджету. Тому розв’язки тунелі та інші штуки просто залишаються на папері, хоча це і може непогано виглядає.
Ось такою повинна була би бути схема магістралей Львова, згідно генерального плану міста.
***
План Сталої Мобільності, як альтернатива
Враховуючи, що старий Генплан Львова просто нереальний, міська вдала почала шукати альтернативи, адже місто все ж таки треба якось розвивати.
Таким чином сформувалася ініціативна група молодих прогресивних експертів, які разом із західними спеціалістами розробили План Сталої Мобільності, виходячи з існуючих реалій.
Якщо коротко, то цей документ пропагує зовсім інші принципи розвитку міста і ставить в основу не інфраструктуру, а саме мобільність, тобто зручність пересування для людей.
Основною цінністю, згідно цього документу є зручність для пішохода, адже кожен з нас в тій чи іншій мірі є пішоходом, незалежно від того, яким транспортом користуємося.
Ознайомитися з повним документом ви можете за цим лінком.
13 лютого 2020 року депутати Львівської Міської Ради затвердили План Сталої Мобільності, тож перспектива розвитку саме такої схеми нарешті з’явилася на горизонті. Але…
***
Новостворена Львівська ОТГ
Недавно Кабмін затвердив межі новоствореної Львівської ОТГ. В результаті цього Львів об’єднався з дюжиною навколишніх сіл та містечок у єдиний суб’єкт і фактично виріс удвічі переважно в північному напрямку.
Тепер ми одне ціле та повинні функціонувати, як одне ціле в економічних, адміністративних, ну і звичайно транспортних питаннях. Лобісти ідеї велокої ОТГ апелювали до того, що в генплані передбачений такий розвиток.
Але ж недавно депутати прийняли План Сталої Мобільності, який розроблявся лише для Львова, навіть без сусідніх Винник, Брохович та Рудного.
Ось тепер я остаточно заплутався. Усі кроки мені здаються абсолютно непослідовними.
***
Де правда і на що можна розраховувати?
Чесно кажучи, я не знаю. Після відміни смуг виділеного руху для громадського транспорту на Липинського існує небезпека розвороту і в інших напрямках. І дуже не хочеться, щоб у Львові ми тиркалися туди-назад, як зрештою це і відбувається на макрорівні цілої держави.
Цим хаотичним оркестром курують політичні інтереси різних груп, Але важливо, щоб на перший план ставилися потреби людей. Також, якщо уже прийнято той чи інший документ, то варто його притримуватися, адже відхилення від плану – це план на поразку.
Мені особисто хочеться жити у класному місті. І саме тому я розпочав подкаст #ЗубатийЛьвів, у якому спілкуюся з різними людьми, котрі знають трохи більше за інших у різних аспектах життя Львова.
Подивимося, як буде розвиватися справа далі. Але наразі, спостерігаючи, розумію, що ми далекі від істини. А більшість процесів просто не співставляються з тими, що вже успішно запущені нашими західними сусідами.
Ну, будемо розбиратися.