Великі міста є рушіями прогресу в сучасному світі. Не виняток і Україна, де все життя крутиться навколо урбаністичних центрів, серед яких і Львівська агломерація, яка щоправда наразі має доволі розмите поняття. 

Згідно Вікі, міська агломерація – це форма розселення, територіальне скупчення населених пунктів (переважно міст), які об’єктивно об’єднані в єдине ціле (складну багатокомпонентну динамічну систему) інтенсивними, функціональними, у тому числі економічними, трудовими та соціальними, культурно-побутовими, рекреаційними та іншими зв’язками, а також екологічними інтересами.

Недавно Львівська агломерація реалізувалася, хоча і не повно, у форматі Львівської ОТГ, основним прибічником якої є заступних міського голови Львова, Любомир Зубач. Особисто мене дуже цікавить ця тема, тож я запросив пана Любомира до предметної дискусії. 

 

Ця публікація існує у таких форматах:

1) Відео на каналі.

Таймлайн: 

  • 00:35 – Що таке агломерація?
  • 02:40 – Для чого Львову розширюватися?
  • 06:45 – Історія розвитку ідеї про агломерацію
  • 10:12 – Реалізація агломерації у форматі ОТГ
  • 16:00 – Як Львів підтягуватиме північні села
  • 19:13 – Що пропонує міськрада новим селам
  • 22:22 – Чому не приєдналися села, що фактично входять до агломерації
  • 24:40 – Який результат дасть Львів приєднаним селам 
  • 30:02 – Львів один із небагатьох міст, яке розвивається просторово
  • 31:35 – Ризик конфлікту Генплану і Плану Сталої Мобільності
  • 37:03 – Чи є сенс в агломерації, як формальному інституті?

 

2) Стаття…

*** 

Для чого місту (зокрема Львову) розширюватися?

Не секрет, що більше місто дає більше можливостей. Сам факт знаходження на карті території великого центру, спонукає звернення на нього більше уваги, як від потенційних мешканців так і від інвесторів. Для цього відповідно потрібен простір, а Львів є доволі компактним містом, зважаючи на своє населення. 

Окрім того один централізований суб’єкт здатен забезпечити стандартний рівень міським послуг мешканцям, які проживають на території певної юрисдикції. Інакше виходить, що мешканці багатьох прилеглих населених пунктів, не проживаючи у місті, фактично користаються його послугами. Працюють, навчаються, лікуються etc…

Усі ці відносини потрібно якось врегульовувати…

*** 

Історія ідеї просторового розвитку Львова

Ще у двотисячних експерти розглядали варіанти “заокруглення” деяких меж, аби вирішити нагальні питання. Наприклад, внести у межі міста ТЕЦ чи якусь ділянку, необхідну для будівництва інфраструктурного об’єкту, що лежала у межах сусідньої селищної ради. 

 

Також в межах Генерального плану існувало таке поняття, як “Великий Львів”, що охоплювало прилеглі до об’їздної дороги населені пункти, мешканці яких глибоко інтегровані в економіку і життя міста. 

львівська агломерація - великий львів

 

А це вже напрацювання прилеглої до Львова території, що виходить значно далі за межі міста і в принципі дає можливість зрозуміти, якою би могла бути Львівська агломерація.

львівська агломерація - прилеглі території

 

Також у мережі можна знайти інші варіанти “Львівського мегаполіса”.

львівська агломерація - квурт

*** 

Львівська ОТГ = Львівська Агломерація

Так повелося, що на даний момент ідея Львівської агломерації, як формального суб’єкта, фактично кристалізувалася у вигляді новоствореної Львівської ОГТ. В результаті такої зміни місто виросло майже удвічі переважно в північному напрямку.

львівська агломерація - отг

Це один із небагатьох прецедентів просторового розвитку міста останнім часом в Україні. Тепер це формально єдиний суб’єкт, що породжує багато питань… 

До речі, якщо вам цікаво детальніше ознайомитися з тим, як відбуватимуться відносини між містом і навколишніми селами в межах єдиної об’єднаної територіально громади, то я рекомендую прееглянути інтерв’ю з Юлією Гвоздович, деми детально проходимося по найдрібніших нюансах такої взаємодії. 

*** 

Північ менш розвинений за Південь

Так склалося історично, що південні передмістя Львова розвивалися значно швидше ніж північні. В той же час південні села сформували власні об’єднані територіальні громади та не ввійшли до “Великого Львова”, хоча з точки зору інфраструктури і побуту вони значно ближчі до міста. 

Я особисто проїхався північними новоприєднаними селами і можу з впевненістю сказати, що перед Львовом стоїть колосальне завдання підтягнути тамтешні стандарти.

Між багатьма селами просто немає базового сполучення, але це уже частина єдиного адміністративно-територіального суб’єкту. 

 

Також навіть в побуті мені здається, що між нами прірва у декілька десятків років. 

Насправді складно уявити, як місто буде піднімати це все з колін. Хоча зрештою, може це і добре, адже є підстави вважати, що Львів допоможе селам розвиватися

.

Також окрилює той факт, то в найближчому майбутньому тут проходитиме північна об’їздна дорога, що само собою потягне активних розвиток прилеглих територій.

 

В той же час є купа викликів!

Серед них і транспортне питання, адже з північною частиною міста центр сполучається лише єдиною дорогою, яка і так вже перенасичена транспортом. А тепер рух з цього боку лише збільшиться. 

Також це розширення меж конфліктує з Планом Сталої Мобільності, про що я детально поспілкувався з Юліаном Чаплінським в окремому епізоді подкасту.

***

Що Львів пропонує новоприєднаним селам

Від грамотного об’єднання виграють усі. Так само від неправильного менеджменту всі будуть потерпати. Любомир Зубач обіцяє перш за все пустити великогабаритний транспорт безпосередньо до всіх сіл, що увійши до Львівської ОТГ. Також мешканці цих населених пунктів користуватимуться пільгами, які діють у місті. 

Наразі команда новоствореного Департаменту Агломерації ЛМР займається підготовкою до того, щоб сформувати списки потреб по кожній із новоприєднаних громад та буде братися за їх вирішення. 

Особисто я вважаю, що це шанс не лише допомогти розвинутися новоприєднаним селам, а й показати результат іншим громадам, які не захотіли об’єднуватися зі Львовом, та створити передумови до гармонійного розвитку мегаполісу, яке бачу приблизно таким. 

львівська агломерація - перспектива

Мені дуже імпонує перспектива розвитку міської електрички, яка здатна “зшити” різні кінці міста і показати перспективу навколишнім населеним пунктам. Про це ще обов’язково буде окремий випуск в подкасті #ЗубатийЛьвів.

*** 

Чи досі є сенс в агломерації?

І власне постає питання, з якого все починалося! Чи є ще сенс у Львівській агломерації, як формальному інституті, якщо наразі маємо новосформовану Львівську ОТГ, котра хоча і не повно, але кристалізувала ідею агломерації?

Зараз фактчино громади можуть самостійно між собою домовлятися про співпрацю і на мою думку, юридично створювати ще одну паралель не має сенсу. Тим більше, що різні макропитання можна вирішувати на рівні новостворених районів.

***

РЕЗЮМЕ 

В будь-якому разі ця справа лише розвиватиметься. Ми повинні розуміти, що в єдності сила, не споруджувати стіни, а будувати мости і шукати точки дотику між собою.

Лише спільними зусиллями ми здатні збудувати процвітаюче місто і показати приклад усій країні куди варто рухатися, якщо хочемо жити в ногу з часом в сучасному глобалізованому світі.

Чек-лист організації ВЕБІНАРУОтримати (FREE)

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: