Дороги і вулиці – важлива складова життя будь-якого міста, особливо актуальною ця тема є для Львова. В останні роки інфраструктура нашого міста почала покращуватися, але ще є величезне поле для роботи. І в цьому році міська влада передбачила рекордну суму інвестицій в дорожню інфраструктуру – 1 млрд 200 млн гривень.
З січня ведуться активні роботи на багатьох важливих ділянках. Саме про це я вирішив поговорити із заступником директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Андрієм Білим, який курує транспортні питання та основні інфраструктурні об’єкти в місті.
У нас вийшла цікава дискусія, що доступна у трьох форматах.
1) Відео на каналі.
2) Аудіо з подкасту,
Слухайте у: Apple Podcasts / Google Podcasts / Overcast / Spotify.
Таймлайн (переглянути):
- 00:00 – За що відповідає Андрій Білий
- 02:00 – Різниця між дорогою та вулицею
- 07:00 – Що і де буде будуватися. Як з цим ознайомитися?
- 09:42 – Про мале та середнє транспортне кільце
- 14:04 – Які плани будівництва на майбутнє
- 15:46 – Оптимізація процесів, як супер-сила Андрія Білого
- 17:39 – Про дорогу на Білогорщі
- 24:14 – Як вирішуватиметься інтеграція з північними селами
- 25:37 – Резюме
3) Стаття.
***
Дорога vs. Вулиця
Дорога – це те, по чому рухаються автомобілі, проїжджі частини між населеними пунктами. Вулиця – те, що знаходиться в місті, це простір між будинками. Уже в цій дефініції є ключова різниця між тим, як розвиваються дороги і вулиці. Дорога – це комфорт для автомобілістів. Вулиця – це комфорт для мешканців міста.
Пріоритет міста – коморт для мешканців.
Стратегічним документом, по якому будуть визначатися нові кроки по розвитку міста, зокрема, і ремонти вулиць, є Генеральний план.
Біда полягає у тому, що він практично нереалістичний до виконання, у зв’язку з бюджетами й реаліями сьогодення. Саме тому був розроблений План сталої міської мобільності, що повинен дати конструктивні рішення у нашій ситації.
Нагадаю, що детально я розмовляв про ці два документи з екс-головним архітектором Львова та урбан-блогером Юліаном Чаплінським. Дивіться і читайте про це тут – «Генплан Львова vs План Сталої Мобільності. Де правда?».
***
Що і де будуватиметься?
Основний план департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради полягає у тому, щоб привести у належний стан вже існуючі дороги та вулиці.
Зокрема, на даний момент робота ведеться по таких об’єктах:
- вул. Хуторівка,
- вул. Курмановича
- вул. Личаківська
- вул. Б. Хмельницького
- квазі-кільце Шевченка – Левандівська – Залізнична
- площа Двірцева
- вул. Чернівецька
- виїзд на кільцеву з Білогорщі
- etc…
Найближчим часом приступають до реконструкції вулиці Шевченка, яку проводитимуть у три етапи. Перший – вже згадане квазі-кільце, яке планують завершити до кінця липня. Другий етап – ремонт від церкви св. Анни до вул. Ярослава Мудрого. І третій етап – від вул. Ярослава Мудрого до вул. Залізничної.
Також у планах є:
- Збудувати Ряшівську від Патона до Кульпарківської
- Прокласти нову вулицю з Левандівки у Рясне
- Облаштувати квазікільце на перетині Личаківська-Пасічна
- Реконструювати вулицю Бандери
- Реконструювати вулицю Вітовського
- Облаштувати площу Франка
- Облаштувати перехрестя Сахарова-Вітовського
***
Мале транспортне кільце
Великі дебати були у міській раді з приводу облаштування малого транспортного кільця у центрі Львова. Навіть запрошували іноземних консультантів, прийняли концепцію і замовили проект.
Однак думки розділилися. Іноземці радять робити не мале, а середнє транспортне кільце. А це передбачає продовження вулиці Луганської вздовж існуючої залізничної коліїі і далі з виходом на проектовану вулицю з Левандівки на Рясне.
Ще були думки, що проблему заторів у центрі допоможуть вирішити транспортні розв’язки. Однак, як каже Андрій Білий, на одному перехресті вона вирішить проблему, але створить нову на наступному перехресті. Тим більше, щоб зробити розв’язку в центрі міста, треба хіба що зносити будинки, що саме по собі є абсурдом.
ОРЕСТ: На жаль, чіткого плану середнього кільця в обхід центру я не побачив 🙁
***
Чому на Білогорщі будуть гравійну дорогу, а не асфальтовану?
Історія з цією дорогою почалась ще в 2016 році, коли Львів і Зимна Вода домовились про передачу земельних ділянок для воїнів АТО. Львів отримав землю, а натомість пообіцяв з’єднати кільцеву дорогу з тими ділянками, які передали воякам.
На самому початку будівництва дороги порахували, що гравійна дорога коштуватиме майже 15 млн грн, але помились десь в п’ять разів. Коли почали робити дорогу, то з’ясувалось, що пролягання торфу не метр, а шість метрів.
Відповідно весь торф треба забрати, тому що це нестабільний матеріал, який буде постійно просідати. Виторфовка займає 80% вартості проекту. Крім торфу, там ще й проблема в тому, що метр від поверхні стоять грунтові води.
За домовленістю ця дорога мала бути зроблена ще в 2018 році і бути гравійною, щоб чимшвидше з’єднати згадані земельні ділянки, а вже потім планувати асфальтування.
Також потрібно було домовлятися з мешканцями Білогорщі, які після початку будівництва заявили, що вони проти цієї дороги, бо не хочуть трафіку через їхній мікрорайон. Довелось домовлятися і з людьми, яким пообіцяли, що потоку машин не буде, а просто буде можливість заїзду.
***
Як будуть з’єднувати північні села, що ввійшли до нової Львівської ОТГ?
Нещодавно Львів виріс майже вдвічі переважно у північному напрямку, за рахунок територій дюжини сіл.
Інфраструктура там є в дуже поганому стані. Наприклад, до Зашкова взагалі немає прямого сполучення зі Львовом і треба їхати по території іншої громади. А між більшістю сіл дороги відсутні і є лише напрямок.
Оскільки така зміна відбулася буквально недавно і до кінця не було відомо, якими стануть межі нової ОТГ, тож і плану по інтеграції новоприбулих сіл наразі нема. Хоча це пріоритет на найближчий час, адже зараз ми одне ціле.
Детальніше про Львівську ОТГ я спілкувався з Юлією Гвоздович , а про агломерацію з Любомиром Зубачем.
***
Скільки часу займає будівництво нової вулиці/дороги?
Це доволі тривалий процес, який розбивається на наступні етапи:
- Відведення земельних ділянок
- Розробка проекту
- Проведення експертизи
- Проведення тендеру на будівництво
- Отримання дозволів та погоджень у різних інстанцій
Іншими словами лише від ідеї до старту будівництва проходить не менше ніж 1,5 роки. І це не враховуючи тривалих публічних дискусій, де завжди знаходяться люди “за” і “проти” будь-яких варіантів.
***
РЕЗЮМЕ
Своїм основним завданням Андрій Білий вважає оптимізацію складних процесів, що присутні в таких масштабних проектах. Це робота, результати якої не завжди видно ззовні. Наприклад, за час роботи пана Андрія у міськраді вдалося зменшити аварійнй заїзд трамваїв у депо з 1000 до всього 13 разів на місяць.
Тож я запропонував створити інтерактивну карту ведення і планування робіт. Це дасть змогу людям розуміти що, де і коли відбувається, а також спростить міській раді донесення інформації до мешканців про свою діяльність. Як повідомив Андрій, такий сервіс теж є у планах.
Особисто я дуже сподіваюся, що тенденція по реконструкції та будівництву вулиць лише нарощуватиме оберти і з кожним роком комфорт пересування Львовом показово зростатиме, хоча і розумію, що попереду купа роботи.
Дякую за відверту й конструктивну розмову пану Андрію. Друзі, підписуйтеся на сторінку Андрія Білого у Facebook і на його канал у YouTube, щоб бути в курсі того, як розивається транспортна і дорожня інфраструктура нашого міста.
Почуємося у наступних публікаціях Зубатого Львова.