Дрогобицька агломерація, що включає Дрогобич і міста довкола, такі як Трускавець, Стебник, Борислав, Східниця, маює всі шанси стати другим найпотужнішим центром Західної України у багатьох аспектах. Мова йде фактично про відродження, адже 100 років тому цей регіон був центром нафтовидобувної промисловості і давав фору багатьом містам Європи.

Для того, аби розібратися, як така амбітна мета може стати реальністю і які можуть бути перешкоди на шляху до цього, я запросив до розмови експерта з питань стратегічного планування розвитку громад Андріяна Фітьо, який координує розробку проекту “Агломерація «Прикарпатськ»”

 

Тож у нас вийшла цікава дискусія, що доступна у трьох форматах.

1) Відео на каналі.

 

2) Аудіо з подкасту

Слухайте у: Apple Podcasts / Google Podcasts / Overcast / Spotify.

 

3) Стаття.

***

Конкурентні переваги агломерації

Дрогобицька агломерація складається з міст Дрогобич, Борислав, Стебник і Східниця (це саме ядро), а також низки навколишніх сіл. Хоча сфери впливу можна розширювати на Стрий, Моршин, Сколе, Турка, Старий Самбір.

Загалом населення регіону сягає понад 200 тис. осіб, тому в перспективі він може стати другим по величині урбаністичним центром Західної України. Умовно цю агломерацію назвали Прикарпатськ, але це лише робоча назва. А от точну назву наразі тримають в таємниці.

 

Якщо говорити про конкуренцію між територіями, то невигідно позиціонувати конкурентним лише, скажімо, Борислав чи Східницю. Саме агломерація має більше шансів конкурувати з іншими територіями як в Україні, так і в Європі.

Читайте також статтю “Львівська агломерація – новітня історія становлення та перспективи розвитку”, в якій йдеться про перспективи розвитку нашого Львова

 

Кожна з громад має свої переваги

Скажімо, Трускавець – це бальнеологічний курорт. Східниця може розвивати екотуризм. Борислав має всі шанси відродити промисловість. Дрогобич – колосальна історична знахідка, адже тут є дві старі церкви, які занесені до списку світової спадщини ЮНЕСКО, а це сигнал для туристів з усього світу. Тобто, разом ці спільноти мають шанс. Проблема лише в тому, що вони не можуть правильно його використати.

дрогобицька агломерація

Як каже Андріян Фітьо, потрібно доносити до еліти цих міст меседж, що для того, аби досягти успіху, треба об’єднатись. Право здійснювати таке об’єднання громади отримали з прийняттям Закону про співробітництво територіальних громад. У цьому законі прописано, зокрема, те, як між собою взаємодіють місцеві бюджети і як вони ранжують різні рівні компетенції.

І ключовим зараз є вміння комунікувати між собою, щоб це об’єднання таки відбулось. Влада міст повинна знайти спільні точки дотику заради своїх конкурентних переваг. Адже щоб конкурувати з іншими містами вони повинні створити такі умови, в яких і самим мешканцям, і потенційним інвесторам буде комфортно перебувати на цій території.

(Трускавець)

***

Транспортний хаб

Для розвитку територій надзвичайно важливим є те, наскільки добре сформована логістична мережа. Як відомо, точка болю у цьому питанні – це погані дороги або взагалі їх відсутність між певними населеними пунктами.

Однак, як стверджує Андріян Фітьо, після децентралізації бюджети громад зростуть в рази, відтак завдання побудувати дороги вже не буде ключовим. Важливішим стане інше питання: як добратися в Дрогобицьку агломерацію з Києва, Одеси чи Харкова?

Біля Стрия є військова злітно-посадкова смуга, і саме тут є можливість розвивати транспортний хаб.

«Коли ми говоримо про внутрішні переміщення, то сісти на приватний літак в Харкові і за півтори години прилетіти є набагато простіше, ніж подорожувати потягом добу.  Тут є місце, де можна паркувати малу авіацію. Тобто, якщо сюди прилетить 200 приватних літаків, то їх є де запаркувати», – каже Андріян Фітьо.

 

ОРЕСТ: Зі свого боку додам, що проблему могло б вирішити продовження залізничної колії з Трускавця до Борислава, яка б закільцювала з’єднання між містами. І таким чином можна було б зробити своєрідний S-Bahn. 

дрогобицька агломерація - залізниця

Також у мегаполісі проситься новий діловий центр, що може постати в самому центрі агломерації. 

 

А це місто знаходиться на трасі, що проходить найближче до Карпат з півночі та в перспективі частково може конкурувати з E-40.

***

Дрогобицька Агломерація потребує лідерів

Протягом попередніх років уже було кілька спроб формалізувати агломерацію. Зокрема, мова йде про такі події: 

  • 1995 – «Містопроект» розробив схему планування Дрогобицької агломерації
  • 2003 – Створена асоціація міст і територіальних громад Дрогобичини 
  • 2015 – Підписано меморандум про співпрацю між тутешніми містами

Але далі справа не пішла 🙁

Отже, креативні і яскраві ідеї є, але, як завжди, все впирається у фінансування та ініціативу. Андріян Фітьо каже, що у випадку летовища все можна було б організувати на засадах концесії. Тобто, треба знайти інвестора, який візьме на себе більшу частину фінансування проекту, а натомість отримає це летовище в оренду на визначену кількість років.

Чиновники на місцях не готові на такі кроки через низьку обізнаність у таких речах. «Чиновники заскорузлі, у них відсутнє передове мислення. Тому децентралізація має виокремити лідерів, які прогресивно мислять», – каже Андріян Фітьо.

Дрогобицька агломерація - дрогобич(Дрогобич – Smart City/Facebook)

За його словами, всі проекти щодо концесії наразі існують лише на словах, а щоб щось пропонувати інвестору, потрібно це перекласти на мову цифр. Інвестор не дивиться на гарні фотографії, йому потрібні конкретні цифри: скільки він вкладе, як і коли це повернеться.

***

РЕЗЮМЕ

Як бачимо, передумов для розвитку є багато. Плюс агломерації в тому, що кожна адміністративна одиниця зберігає свою автономність, але в маркетинговому плані вони позиціонуються як одне ціле.

Львів’яни також виграють від того, що поруч розвинеться Дрогобицька агломерація, як потужний центр, адже наше місто відчуватиме конкуренцію, а це стимулюватиме активніший розвиток. А це вже передумова до процвітаючої держави загалом. Тому цю тему треба ще більше розвивати, адже на таких дискусіях будується велика спільна справа.

Тож якщо вам небайдужа ця тема, то діліться у коментарях вашими думками. Можливо, ви можете щось додати або навпаки маєте критичні зауваження. Також покажіть цей матеріал тим, хто може бути зацікавлений у цій темі – мерам міст, підприємцям у вашому регіоні, тому що від того, як будуть розвиватися міста залежить якість вашого життя.

Чек-лист організації ВЕБІНАРУОтримати (FREE)

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: