Коронакриза найсильніше вдарила по туристичному бізнесу: вже чотири місяці ніхто не подорожує, чимало бізнесів закрилися. І за оптимістичними розрахунками, відновлення у цій сфері почнеться щонайменше через півроку.
Засновник сервісу вигідних подорожей TripMyDream – Андрій Буренок взагалі впевнений, що того тревел-бізнесу, який був до кризи, уже не буде. Під час нашої розмови Андрій розповів, як переживає складні часи його компанія і як криза може надихнути на нові звершення.
Цей матеріал існує в трьох форматах.
1) Відео на каналі.
2) Аудіо з подкасту,
Слухайте у: Apple Podcasts / Google Podcasts / Overcast / Spotify.
Таймлайн:
========
00:13 – Випадкова зустріч у Львові
00:43 – Як справи?
01:47 – Як справи у бізнесі
02:59 – 6 місяців мінімум бізнесу не буде
04:27 – Revenue stream (Джерела доходу) у TripMyDream
07:40 – Чим займався на карантині
09:08 – Практика ретритів
10:50 – Як вигрібаєте під час карантину
14:31 – Курс по інтернет маркетингу
15:50 – Я не люблю слово ” персональний бренд”
18:23 – Як я скористався кризою
20:57 – Про книгу “Profit first”
21:49 – Мотивація в бізнесі
24:08 – Ціль чи результат?
25:52 – Історія про рибака
27:26 – Щастя в моменті
3) Стаття.
***
Як було до кризи
Раніше на сервісі TripMyDream було майже 100 тисяч пошуків авіаквитків на день. Тепер ця цифра скоротилась до 20 тисяч в день. Люди шукають авіаквитки, але майже не купують, тому конверсія знизилась у декілька разів.
У TripMyDream було кілька revenue streams (джерел доходу). Основне джерело – це комісія з продажу авіаквитків (2,5% від фінальної вартості квитка). Також сервіс відправляв трафік на Booking.com і таким чином заробляв на бронюванні готелів. Квитки і готелі складали майже 60% доходів.
Крім цього, розробники сервісу аутсорсили деякі продукти для однієї великої європейської компанії. А ще з першого дня створення TripMyDream Андрій з командою побудували своє медіа і робили спецпроекти з різними брендами. Деякі спецпроекти коштували по пів мільйона гривень.
І останнє джерело – це YouTube-канал, але його створили не для монетизації, а для реклами TripMyDream. Зараз канал має майже пів мільйона підписників.
***
Як справи зараз
Як каже Андрій Буренок, перше, що він зробив під час кризи – трішки зупинився і почав більше часу проводити з сім’єю. Це був час, аби спокійо обдумати, що робити далі.
Поки бізнес з продажу авіаквитків простоює, команда Андрія займається розробкою на аутсорсі. За словами Андрія Буренка, зараз його головна мета – зберегти команду. Він повністю виплачує людям зарплату, нікого не скоротив. Для цього йому доводиться багато докладати своїх коштів.
«Можливість у тому, що інші компанії повинні заплатити мені понад 300 тисяч євро. Але я не знаю, чи вони взагалі заплатять колись», – каже Андрій.
При цьому всьому він почувається менш стресово, ніж 4-5 місяців тому, коли вів повноцінну операційну діяльність. «Якщо я нічого не можу змінити, то треба прийняти ситуацію і йти далі», – додає засновник TripMyDream.
***
Мотивація і рух вперед
Труднощі мотивують Андрія і додають нових ресурсів. Ти починаєш мислити out of the box і дивитися на ситуацію під іншим кутом.
Тож поки одна частина команди займається розробкою, інша – запустила онлайн-курс по інтернет-маркетингу. Завдяки промоції цього курсу на YouTube-каналі Андрієві вдалося набрати на навчання 170 учнів.
«Чим ми відрізняємось від інших? Майже усі роблять уроки в записі, а ми робимо лайв. У чаті спілкуємось з кожним учнем, перевіряємо домашні завдання. Це мотивує, бо люди приходять не до компанії, а до мене», – каже Андрій Буренок.
***
Як скористатись кризою
ОРЕСТ: Особисто мені ця криза дозволила на багато речей поглянути зі сторони. Три місяці я виділив виключно для оптимізації внутрішніх процесів і побудував платформу, яка забезпечить ривок, коли ринок піде вгору.
До речі, дуже раджу книгу Profit first by Mike Michalowicz, вона гарно розкладає по поличках питання фінансів у невеликій компанії.
Андрій Буренок при цьому зауважує, що у 99% стартапів не профіт понад усе, а revenue. Коли ти робиш бізнес, то є дві мотивації: або це справа заради грошей (тоді нема значення, чим саме ти займаєшся), або це бізнес, який є натхненням. Мій співрозмовник каже, що завжди йшов другим шляхом.
Читайте також історію стартапу EscapeWithPro у статті “Як продати бізнес і запустити новий стартап“.
«Важливим є те, для чого ти це робиш. Є ті, хто йдуть до цілей, але для них неважливий шлях. А є ті, для кого важливий шлях. Як правило, ті хто йдуть до цілей, не мають задоволення від шляху. А є ті, для кого важливим є не досягнення цілей, а сам шлях», – каже Андрій.
***
РЕЗЮМЕ
Андрій Буренок каже, що його істина у тому, що треба цінувати те, що ти маєш тут і зараз. Колись він жив майбутнім і думав про те, що через 10-15 років буде мати те і інше, і тоді буде щасливим. Але такий підхід просто забирає енергію і ти не живеш повноцінно теперішнім життям.
Отож, друзі, наш внутрішній стан є важливим незалежно від того, якими є зовнішні обставини. Сподіваюся, що в мудрих порадах Андрія ви знайшли для себе якісь рішення або ж ідеї до того, як варто реагувати на теперішню ситуацію і як з неї виходити. І я більш ніж упевнений, що якщо ви застосуєте ці ідеї, то у вас все буде круто. Щиро бажаю вам успіху на цьому шляху. Почуємось!