Львівщина є доволі інвестиційно привабливим регіоном для іноземних компаній: близькість до кордону з ЄС, розвинена інфраструктура, доступна сировина, енергетичні ресурси і кваліфікована робоча сила.
І якщо з початком війни на сході України інвестиційна активність знизилась, то вже після 2016 року у Львівську область почали приходити нові іноземні інвестори. Про це свідчать такі цифри: прямі іноземні інвестиції за 2015 рік становили 28,4 мільйонів $, а за 2019 рік – понад півмільярда $.
На цю тему я поспілкувався з керівником управління інвестиційної політики Львівської облдержадміністрації Романом Матисом. Наведені вище цифри, власне, є результатом роботи його команди.
Які аргументи йому вдалося знайти для іноземців, котрі боялися приходити сюди з грошима в умовах війни? Якою є його мотивація працювати за 8 тисяч гривень в місяць? І в що варто інвестувати кошти в теперішніх умовах? Відповіді на ці питання знайдете, послухавши нашу розмову.
Як завжди публікація доступна у трьох форматах.
1) Відео на каналі.
2) Аудіо з подкасту,
Слухайте у: Apple Podcasts / Google Podcasts / Overcast / Spotify.
3) Стаття.
***
Усе почалося з хобі
До приходу в ЛОДА Роман Матис 16 років займався бізнесом, а саме консультував українські та іноземні компанії в галузі маркетингу та комунікацій. Своїм хобі він називає маркетинг територій: у вільний час писав у шухляду стратегії розвитку для різних місцевостей.
І в 2014 році вирішив, що треба розробити стратегію розвитку для Львівської області у частині залучення інвестицій. Цю стратегію він запропонував тодішньому голові ЛОДА і невдовзі його запросили втілювати її в життя.
==> Ось лінк на презентацію інвестиційної стратегії від пана Романа.
Основна ідея Романа Матиса була не вигадувати утопічні проекти, а провести SWOT-аналіз, тобто виявити сильні і слабкі сторони, ризики і загрози, і з усім цим чесно йти до інвесторів.
Серед привабливих переваг Львівщини для інвестора Роман Матис називає такі фактори як доступна сировина, енергетичний ресурс, робоча сила і вигідне географічне розташування. Іноземні компанії все це почули і сказали, що їм це цікаво.
Прийшовши в ЛОДА, Роман створив нову структуру – управління інвестиційної політики з двома відділами: один – по залученню інвестицій, інший – по супроводу інвестиційних проектів.
***
Перший виклик – війна
Логічно, що питання війни турбувало всіх іноземних інвесторів, яким нове управління презентувало Львівщину. На це Роман Матис знайшов контраргумент: «Я сказав, що територія Львівської області за 1300 км від зони конфлікту. А ще давайте змоделюємо ситуацію: сталося найгірше і москалі переможно йдуть через всю Україну, доходять до Львова. То чому ви вирішили, що вони зупиняться в Шегинях? Що їм заважає дійти ще 300 км до Варшави?».
Цим контраргументом, каже Роман, він почав відразу відбивати сумніви у інвесторів. Також він наводив їм приклади підприємств, які взагалі успішно працюють за кілька десятків кілометрів від зони конфлікту.
***
Відгуки бізнесу – найкраща промоція Львівщини
На початку роботи в ЛОДА команді Романа Матиса важко було у притиранні з органами влади. На промоцію управлінню інвестиційної політики майже не виділяють грошей, а якщо й виділяють, то це така сума, за яку неможливо зробити якісну промоцію.
Найкращою промоцією для Львівщини могли бути лише відгуки бізнесу, який вже працював у регіоні. Цей напрямок взяв на себе відділ супроводу інвестиційних проектів, який допомагає бізнесу консультуванням і контактами з державними службами.
“Ми закриваємо комунікацію з чиновниками. Якби цього не було, то були б постійні бар’єри, корупція, бюрократія”, – каже Роман Матис.
Загалом за п’ять років відділ супроводу надав послуги понад 700 бізнесам (Ось ТОП-100 компаній).
Як це допомогло в справі залучення інвесторів? Мій співрозмовник наводить приклад. Один німецький інвестор звернувся до управління за підтримкою в пошуку локації для розміщення заводу. Але звернувся не сам особисто, а через консультантів.
Через три місяці на зустріч приїхав вже віце-президент компанії і сказав, що його не треба переконувати запускати тут підприємство, бо він зустрівся з шістьма німецькими компаніями, які працюють в регіоні, і вони дали позитивні відгуки.
***
Як живе чиновник на 8 тисяч гривень зарплати
У питанні зарплати чиновників спостерігаємо парадокс: людина, яка залучає багатомільйонні інвестиції, отримує не більше 8 тисяч гривень на місяць.
Роман Матис каже, що всі роки роботи в ЛОДА живе на свої власні заощадження. «Я ніколи не приховував, що йду не за фінансовою мотивацією, а щоб зробити так, щоб тут був бізнес. Тому що рано чи пізно я повернуся в бізнес-середовище, і хочу, щоб тут була робота. Також я розумію, що як професіонал я також виросту в ціні», – каже він.
Робота чиновника – це фактично волонтерство, додає Роман.
Він довго думав, чи братися за цю справу, але врешті «сам собі це продав».
«Я вважав, що мушу це зробити. Якщо ти знаєш ЩО треба зробити, знаєш ЯК це зробити, і більше ніхто не знає і не хоче цим займатись, то якщо ти цього не зробиш – бізнесу не буде», – резюмує Роман Матис.
Йому підказували ідею, що робота управління інвестиційної політики повинна оплачуватись у відсотках від суми залучених коштів. Хоч це й жарт, але це правильний капіталістичний підхід.
Але, як каже мій співрозмовник, важлива не зарплата, а те, що за ці п’ять років вдалося створити 75 тисяч прямих та опосередкованих робочих місць.
***
РЕЗЮМЕ
На завершення Роман Матис розповів, що хорошим варіантом пасивного інвестування будуть вкладення у квадратні метри офісів, які потім здаватимуться в оренду бізнесу. Тому він радить ставати власниками нерухомості, яка на вас працюватиме.
ОРЕСТ: До речі, саме тому я запустив проект CoLVIVing, де є можливість проживати, працювати і мати доступ до середовища однодумців, з якими можуть розвиватися.
Натомість, у тенденцію віддаленої роботи, про яку заговорили під час всесвітнього локдауну, Роман не вірить. Каже, що будувати лояльність до бренду серед працівників, які працюють дистанційно, неможливо. Якщо це проекти, які передбачають фріланс – то це одна справа. Однак більшість проектів передбачають командну роботу, яка дистанційно є малоефективною.
Підписуйтеся на пана Романа у фейсбук (приватний профіль / публічна сторінка) де він публікує доволі багато цікавого та корисного матеріалу не лише про економіку Львівської області, але й про інші побутові справи з життя нашого міста і регіону.