Декілька місяців тому, я заснував бізнес в Європі, зареєструвавши компанію в Єстонії. І у цій публікації поділюся власним досвідом стосовно цього. Мова піде про те, для чого вам може бути потрібна фірма в ЄС, як її зареєструвати, та які висновки можу зробити після перших місяців ведення такої компанії etc.

Як завжди така публікація існує в декілької форматах. А саме: 

Відео

Аудіо з подкасту

Таймкоди:

  • 00:57 – Для чого потрібна власна фірма в ЄС
  • 01:56 – Чому я вирішив відкрити бізнес в Європі
  • 04:02 – Що таке Е-резиденство
  • 04:47 – Процес реєстрації фірми
  • 05:27 – Крок 1. Стати електронним резидентом
  • 07:42 – Крок 2. Обрати місцевого бізнес-оператора
  • 10:00 – Крок 3. Зареєструвати фірму в Єстонії
  • 10:42 – Крок 4. Отримати банківський рахунок
  • 12:07 – Крок 5. Займатися своєю комерційною діяльністю
  • 13:50 – Про податки

 

Стаття… 

*** 

Для чого може бути потрібним бізнес в Європі

Тут може бути декілька причин. Особисто моя історія наступна…

Я маю принцип у бізнесі: “Якщо щось можна автоматизувати, то це треба автоматизувати». Саме завдяки такому підходу мені вдалося оптимізувати багато процесів, що в результаті дало змогу вільно подорожувати світом і наразі я відвідав уже понад 120 країн світу

Понад два роки тому я заснував ОМБІЗ Картель, найкориснішу бізнес-спільноту УАнету, абонентська плата за який відбувається на рекурентній щомісячній основі. І можете собі лише уявити, що трапляється, якщо в один момент потрібно обслуговувати сотні клієнтів в ручному режимі.

Саме для цього у світі існує багато сервісів, покликані оптимізувати мануальну роботу. Біда у тому, що більшість з них не синхронізуються з українськими національними платіжними системами. Наприклад, з WayForPay чи Fondy

Звичайно можна бавитися з програмуванням і «докручувати» з’єданння або ж навіть розробляти власний софт. Але це дуже складна, трудозатратна і дорога затія. Я спробував усе та в результаті вирішив притримуватися принципу про який часто кажу на своїх виступах: «Не варто винаходити велосипед».

Хоча все ж такий у нас в Картелі є сервіс для учасників спільноти, який автоматизовує онлайн платежі, поєднуючи це з е-мейл розсилкою, відкриваючи дорогу до ефективного онбордингу їхніх клієнтів.

Зрештою, я твердо вирішив, що мені потрібен Stripe. Це найпопулярніша платіжна система у світі, яка синхронізується абсолютно з усіма сервісами. Але Stripe, як і PayPal не працюють в Україні, оскільки ми вважаємося “fraud risk coutnry». Тож потрібно мати бізнес в тій юрисдикції, де вони працюють. Наприклад в одній із країн Європи (тобто ЄС).

У кожного може бути й інша причина необхідності реєстрації фірми в ЄС. Наприклад: 

  • Безперешкодне приймання коштів з карток усіх країн світу 
  • Можливість торгувати і обслуговувати клієнтів на весь світ 
  • Хороша репутація, як бізнесу, що працює у Європейському Союзі
  • Корпоративна та фінансова безпека
  • etc…

*** 

Як найпростіше зареєструвати бізнес в Європі

Реєстрація компанії є доволі звичайним процесом для більшості країн. Але зазвичай передбачає хоч якусь прив’язку до тої локації. ПМЖ, фактчне місце ведення бізнесу etс… Натомість деякі юрисдикції почали впроваджувати цікавий інститут – Електронне Резидентство.

Піонером і цій справі стала Естонія, що впровадила е-резидентство ще у 2014 році. ВАЖЛИВО! Не треба плутати це з традиційною формою права на проживання у певній країні. Якщо коротко, то е-резидентство дає право дистанційно вчиняти правочини (укладати договори, реєструвати фірму etc.) в юрисдикції Естонії. 

А, оскільки Естонія є членом Європейського Союзу, де панує принцип свободи руху товарів, людей і капіталів, то всі такі дії будуть легітимними на території Європейської Спільноти. На сайті e-resident.gov.ee детально розписані усі нюанси. 

До речі, у мене щодня крається серце через те, що ми лишилися за бортом і 30 років тому Україна не зробила цей важливий історичний крок.

*** 

Процес Реєстрації фірми в Єстонії

  1. Стати електронним резидентом (~6 тижнів, 120 Євро)
  2. Обрати місцевого бізнес-оператора (~1 день, 50-150 Євро/міс)
  3. Зареєструвати фірму в Єстонії (~1 тиждень, 190 Євро)
  4. Отримати банківський рахунок (~1 тиждень)
  5. Займатися своєю комерційною діяльністю…

На все про все з мого досвіду цей процес займе порядка двох місяців і коштуватиме лише для старту щонайменше 310 Євро. А тепер детальніше…

 

1) Стати електронним резидентом (~6 тижнів)

Для цього просто подайте заявку на розгляд на сторінці apply.gov.ee. Це єдиний офіційний державний ресурс, де сплачується 120 Євро реєстраційного збору, а також вказуються базові дані про вашу особу та вид підприємницької діяльності, якою збираєтеся займатися. 

Вся аплікаційна процедура доволі інтуїтивна та не складе жодних трундощів. А, якщо маєте додаткові питання, можете сміло записувати в коментах. 

Тривалість розгляду заявки чотири тижні, після чого у разі схвалення ви отримаєте ось такого листа. 

 

Після цього відповідний орган виробляє персоніфіковані ID-карту та USB. Це речі, які підключаються до комп’ютера та необхідні для здійсення електронних правочинів. 

Протягом 2-5 тижнів вони надходять у консульський відділ Посольства Єстонії в Україні (чи іншій державі, де ви бажаєте їх отримати). Як тільки документи надійдуть в посольство, ви будете повідомлені мейлом і можете приїхати їх забрати (лише особисто). Фактчино це єдина процедура, що десь вимагає особистої присутності.

бізнес в Європі - ерезиденція

Вуаля! Тепер ви офіційно електронний резидент нової країни.

 

2) Обрати місцевого бізнес-оператора

Далі все значно швидше. Отже, для того, щоб зареєструвати фірму в Єстонії та далі продовжувати її вести, необхідно обзавестися підтримкою місцевої консалтингової фірми. 

Ось тут є перелік багатьох рекомендованих компанії, які надають широкий спектр послуг. Все залежить, які саме потреби у вашого бізнесу. Я ж вирішив пройтися по протоптаній стежині, скориставшись порадою мого друга Олексія Босого, та звернувся до компанії Хolo.io.

Особливістю Xolo є те, що вони надають комплексний пакет, включно з бухгалтерською звітністю. Цей варінат ідеально підходить до невеликої джиджитал компанії, що працює у сфері консалтингу та інших професійних послуг (не товарки).

У них зручний кабінет з приємним інтерфейсом та чудова підтримка. 

 

Ціни на їхні послуги коштують, згідно цього прайсу. 

 

А ще, якщо зареєструєтеся до кінця вересня по цьому лінку, то ми з вами отримаємо по 50 Євро на баланс. УВАГА! Абонентська плата за послуги Xolo почне нараховуватися лише з того моменту, як ви фактично зареєструєте фірму та почнете свою господарську діяльність. Тож не баріться і користайте з цієї нагоди зараз. Це нічого не коштує.

 

3) Зареєструвати фірму в Єстонії 

Як тільки ви маєте на руках ID-карту та USB е-резидента, переходьте до процесу створення фірми. Для цього Xolo має прямолінійний процес онбордингу і співробітник компанії проведе вас крок за кроком, що передбачатиме декілька етапів. 

 

Тут потрібно буде проходити ряд верифікацій та підписувати документи електронним чином, що може зайняти ще пару днів. В межах тижня ви матимете зареєстрований власний бізнес в Європі. 

бізнес в Європі - OMBIZ OU

 

4) Отримати банківський рахунок

Для дистанційного відкриття банківського рахунку фірми рекомендую скористатися послугами міжнародної компанії TransferWise. Там все доволі прямолінійно. Просто вказуєте дані вашої новоствореної компанії. Також до рахунку додається банківська картка, що використовується для розрахунку корпоративних платежів.

БОНУС! До речі, якщо зареєструєтеся за цим лінком, то ми обоє отримаємо по 75 фунтів на баланс.

Також можна відкрити рахунок в Єстонському банку. Але це вимагає особистого візиту в Талін. У такому випадку Xolo також надають відповідну підтримку і супровід. 

Я ж особисто наразі маю лише TransferWise рахунок, оскільки Шенген закритий для українців на час пандемії. Хоча в приницпі я можу зробити собі запрошення від власної фірми, але тоді все одно доведеться сидіти 14 днів на карантині. Зрештою, другий банківський рахунок не є нагальною справою і може почекати.

*** 

Досвід ведення власної компанії в ЄС

Не зважаючи на те, що всі описані вище кроки були для мене абсолютно новими, я просто рухався по запропонованій схемі. Все пройшло гладко і передбачувано.

Як тільки банківський рахунок було відкрито, я зареєструвався у Stripe, відкрив бізнес-рахунок та під’єднав цю платіжну систему до усіх моїх внутрішніх процесів, які працюють на базі WordPress та WooCommerce. 

Тепер усе повністю синхронізується і не вимагає ручної підтримки, як от відкривати-закривати доступи на сайті, нагадувати про місячну оплату чи робити інші зміни статусів клієнтів. Це своєрідна точка масштабування, де все працює однаково, як для сотні клієнтів, так і для тисячі.

 

Клієнти мають власний кабінет, де можуть самостійно додати/видаляти дані карток, продовжувати і зупиняти членство в ОМБІЗ Картелі. Це якраз те, до чого ми прагнули з самого початку. Ура.

Я користуюся пакетом Xolo Leap PRO, щомісяця сплачую 119 Євро + 24 Євро VAT та не переживаю за жодні бюрократичні питання, якими займаються представники компанії. Компанія розробила зручну епку і у вас завжди все під рукою.

 

ПОДАТКИ

Також важливе питання, яке можете детально вивчити тут

Найзручнішою формою для громадян України є наступна процедура. Зареєструйте ФОП на довірену особу (чоловік/дружина etc) і просто виплачуйте зарплату з Єстонської фірми на цю особу. Згідно законодавства Єстонії це закладається у видатки фірми та відповідно не оподатковується. А тут в Україні платитимете чесні 5%. Вуаля.

Також варто зазначити, що у видатки фірми можете закладати багато інших витрат. Зокрема, усі сплати на підтримку бізнесу (хостинги, інші сервіси), ваші перельоти й інші тревел-витрати. Це доволі зручно.

*** 

РЕЗЮМЕ

Вікрити бізнес в Європі через Електронне Резиденствов Естонії – чудове рішення для тих підприємців, які серйозно налаштовані над розвитком своєї справи і хочуть працювати на весь світ з доступом до глобальних сервісів. 

Підсумую алгоритм дій: 

  1. Стати електронним резидентом 
    https://e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/ 
  2. Обрати місцевого бізнес-оператора 
    Рекомендую Xolo  
    *** +50 Євро на баланс при реєстрації за цим лінком 
  3. Зареєструвати компанію в Єстонії
    Xolo практично все зробить за вас
  4. Відкрити банківський рахунок
    Рекомендую TransferWise 
    *** +75 Фунтів на баланс при реєстрації за цим лінком 
  5. Займатися своєю діяльністю та розвивати бізнес

Особливо круто, що все здійснюється абсолютно дистанційно і чудово підходить для осіб, котрі замислюють не лише над власною фінансовою свободою, але й географічною. Це власне ті принципи, котрі я пропагую вже багато років та допомагаю досягнути людям своєю професійною діяльністю.

 

Питання???

Так, я розумію, що у вам можуть виникнути додаткові питання, хоча вважаю я і так розкрив цю тему доволі детально. Тож, якщо хочете додатково щось запитати, сміло записуйте в коментарях до цієї публікації. 

Окрім того, запрошую в спільноту ОМБІЗ Картель, що покликана допомагати людям починати і розвивати бізнес онлайн. А, якщо бажаєте, щоб я особисто попрацював над ваших кейсом, то залюбки це організую у форматі разової Консультації чи довготривалого Наставництва

Щиро бажаю успіхів та до зв’язку 🙂

ОМБІЗ КартельWelcome

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: