Невдовзі вступають в силу нові правила ведення бізнесу, що стосується викорисанння РРО (реєстраторів розрахункових операцій), простими словами касових апаратів, у веденні комерційної діяльності.

Резидентка нашого Картелю, експертка з економічних досліджень Соломія Ткач, підготувала вичерпну гостьову публікацію про ці нововведення. Тож пропоную вам із цим ознайомитися. Далі прямим текстом від автора.

***

Що таке реєстратор розрахункових операцій (РРО) та програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО)

Реєстратор розрахункових операцій – пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при:

  • продажу товарів (наданні послуг);
  • операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг);
  • операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій2.

 

Види РРО:

1) електронний контрольно-касовий апарат
(РРО, який додатково забезпечує попереднє програмування найменування і ціни товарів (послуг) та облік їх кількості, друкування розрахункових та інших звітних документів. До електронних контрольно-касових апаратів відносяться також торговельні автомати або інше подібне устаткування, що призначене для операцій з продажу товарів (послуг) без видачі покупцю чека, іншого звітного документа за готівкові кошти чи їх замінники – жетони, картки платіжних систем або інші замінники грошей, без участі фізичної особи, яка контролює здійснення оплати таких товарів (послуг));

2) електронний контрольно-касовий реєстратор
(РРО, який додатково забезпечує облік кількості реалізованих товарів (послуг) найменування, друкування розрахункових та інших звітних документів);

3) вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор
(РРО, призначений для забезпечення реалізації фіскальних функцій у складі програмно-технічного комплексу самообслуговування, автоматів з продажу товарів (послуг) тощо);

4) комп’ютерно-касова система (РРО, виконаний із застосуванням комп’ютерних засобів, який додатково виконує технологічні операції, визначені сферою його застосування, і забезпечує друкування розрахункових та інших звітних документів);

5) електронний таксометр
(РРО, який додатково забезпечує попереднє програмування тарифів за проїзд та облік вартості наданих послуг з перевезень пасажирів);

6) автомат з продажу товарів (послуг)
(РРО, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів тощо товарів (послуг) і забезпечує відповідний облік їх кількості та вартості, та створює контрольну стрічку в електронному вигляді) тощо.

 

Відносно новим видом РРО є Програмний реєстратор розрахункових операцій – програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для виконання платіжних операцій3.

 

Функцію ПРРО зможе виконувати будь-який гаджет (планшет, смартфон, тощо), на який встановлено відповідне програмне забезпечення, що дозволить такому пристрою виконувати фіскальні функції, та мати безперервний доступ до Інтернету. ПРРО видають електронні чеки та передають інформацію по кожній операції на сервер Державної податкової служби.

 

Суб’єкти господарювання, які використовують різні види РРО та/або програмні РРО повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку:

– електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів, які до них приєднані (для тих, хто використовує РРО, крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та РРО, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі);

– інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, яка міститься в фіскальній пам’яті зазначених РРО (для тих хто використовує електронні таксометри, автомати з продажу товарів (послуг) та реєстратори розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі);

– інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи ПРРО фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких ПРРО (для тих хто використовує ПРРО).

В Україні функціонує інформаційна система для збору, зберігання, використання даних РРО та ПРРО, перевірки справжності та достовірності розрахункових документів, яка називається система обліку даних реєстраторів розрахункових операцій.

***

На кого поширюються нові правила ведення бізнесу?

Період: з 1 січня 2022 року

Сфера діяльності: торгівля, громадське харчування та послуги.

Необхідно зазначити, що використання ПРРО при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним забороняється.

Якщо сфера діяльності ФОП є на стику декількох сфер, однією з яких є наведена вище сфера, то варто звернутися за додатковими роз’ясненнями щодо доцільності застосовувати РРО та/або ПРРО до Головного управління Державної податкової служби України в регіоні діяльності ФОП.

 

Суб’єкт господарювання:

1. ФОП, які перебувають на загальній системі оподаткування.

2. ФОП, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ІІ-IV групи).

3. Окрім того, передбачені на законодавчому рівні (стаття 9-10 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»), пільги не поширюються на ФОП спрощеної системи оподаткування (єдиний податок) другої-четвертої груп при:

1) здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних уповноваженою особою відповідного суб’єкта господарювання;

2) виконанні банківських операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; операцій комерційних агентів банків та небанківських надавачів платіжних послуг та їх комерційних агентів з приймання готівки для виконання платіжних операцій з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування, крім програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають користувачеві змогу здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Використання програмно-технічних комплексів самообслуговування з приймання готівки для виконання платіжної операції, не переведених у фіскальний режим (не обладнаних переведеними у фіскальний режим реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій), забороняється;

3) продажу проїзних і перевізних документів на приміському транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів;

5) здійсненні фізичними особами торгівлі технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння за готівкові кошти на ринках.

 

Основна умова: здійснення розрахункових операцій та місце її проведення.

Суб’єкти господарювання зазначеної сфери, які здійснюють:

– приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг),

– видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Фактично РРО та/або ПРРО потрібно мати усім суб’єктам господарювання, які працюють з готівкою. Окрім того це правило стосується і для тих, хто працює через Нову пошту, Укрпошту, використовуючи накладні платежі; отримують на свої поточні рахунки оплати від фізичних осіб з їхніх банківських карток, посттерміналів через електронні сервіси.

***

На кого зі сфери торгівлі, громадського харчування та послуг НЕ поширюються нові правила ведення бізнесу

1. Платники єдиного податку першої групи6.
2. ФОП спрощеної системи оподаткування (єдиний податок) другої-четвертої груп при7:

1) здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних уповноваженою особою відповідного суб’єкта господарювання;

2) виконанні банківських операцій;

3) продажу проїзних і перевізних документів на залізничному та авіаційному транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів та на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю, а також при продажу білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів;

4) продажу товарів (наданні послуг) платниками єдиного податку (фізичними особами – підприємцями), які не застосовують РРО та/або програмні РРО відповідно до Податкового кодексу України;

5) здійсненні фізичними особами торгівлі продуктовими або промисловими товарами за готівкові кошти на ринках;

6) продажу у кіосках, з лотків та розносок газет, журналів та інших видань, листівок, конвертів, знаків поштової оплати, якщо питома вага такої продукції становить понад 50 % загального товарообігу за відсутності продажу підакцизних товарів та технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, а також при продажу жетонів та проїзних квитків у касах метрополітену;

7) продажу води, молока, квасу, олії та живої риби з автоцистерн, цистерн, бочок та бідонів; страв та безалкогольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх навчальних закладів і професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу;

8) якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо);

9) при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.

Загалом, якщо суб’єкт господарювання у місці отримання товарів, робіт, послуг здійснює розрахункові операції виключно в безготівковій формі, то РРО або ПРРО не застосовується. Тобто мова йде про тих, хто отримує кошти на свій рахунок ФОП: від юридичних осіб та інших ФОП з їх поточних бізнес-рахунків; закордону через SWIFT; через касу банку та банківських терміналів самообслуговування.

Також варто уточнити щодо місця проведення розрахунків: якщо не визначено місце розрахунків, проведених у безготівковій формі за допомогою платіжних карт Visa і MasterCard при наданні інформаційних послуг (доступ до інформаційних матеріалів, версій книг в електронному вигляді тощо) за допомогою мережі Інтернет РРО не використовується (роз’яснення ДПС)8.

***

Відповідальність за порушення вимог законодавства щодо використання РРО та /або ПРРО

Контролюючі органи (податкові органи, в окремих випадках митні органи) мають право проводити контрольні розрахункові операції до початку перевірки платника податків щодо дотримання ним порядку проведення готівкових розрахунків та застосування РРО та/або ПРРО.

Варто взяти до уваги, що неподання суб’єктом господарювання в установлений законом строк обов’язкової звітності про використання РРО та/або ПРРО може стати підставою для проведення фактичної перевірки контролюючими органами, яка здійснюється без попередження платника податків (особи). Окрім того, відсутність РРО та/або ПРРО, зареєстрованих у встановленому законодавством порядку, може слугувати підставою для накладення арешту майна9.

За порушення суб’єктами господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), вимог законодавства передбачено сукупність фінансових санкцій. Зокрема, в разі проведення розрахункових операцій з використанням РРО, ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об’єкті такого суб’єкта господарювання:

– 100% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
– 150% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення10.

Окрім того, під окремі фінансові санкції можуть підпадати й центри сервісного обслуговування, що забезпечують гарантійний ремонт РРО, за рішенням контролюючого органу, який здійснює фактичні перевірки суб’єктів господарювання відповідно до Податкового кодексу України.

***

Прикладний аспект використання РРО та ПРРО

На території України дозволяється реалізовувати та застосовувати лише ті РРО вітчизняного та іноземного виробництва, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, конструкція і програмне забезпечення яких відповідають конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника11. Загалом можна виділити декілька основних відмінностей РРО від ПРРО (табл. 1).

Таблиця 1

Основні відмінності між РРО та ПРРО

Характеристика

РРО

ПРРО

Об’єкт

Пристрій

Програма, додаток

Умови використання

Дозволений державним реєстром (заміна кожні 7 років)

Підтримує функцію переносу даних на фіскальний сервер податкової (безтермінова експлуатація)

Обладнання для роботи

Касовий апарат або фіскальний регістратор і принтер для друку чеків

Планшет/мобільний телефон/комп’ютер (залежно від встановленого додатку), принтер для друку

Реєстрація

Потрібна реєстрація в податковій

Потрібна реєстрація на сайті податкової в електронному вигляді

Необхідність підключення до мережі Інтернет

Не обов’язково: може працювати офлайн, нема можливості використовувати виписку ручних чеків

Не обов’язково: може працювати офлайн, нема можливості використовувати виписку ручних чеків

Наймані касири

Працює будь-який касир своїм паролем

Обов’язкова реєстрація електронних ключів на касирів і реєстрація касира в податковій

Вартість утримання

Абонплата за обслуговування РРО щомісячна (залежно від сервісної компанії)

Безкоштовно, абонплата (залежно від додатку щомісячна, річна, залежно від кількості чеків)

Підключення до програм бухгал. обліку

Є можливість

Є можливість

Швидкість видачі чеків

Висока

Залежно від швидкості роботи сервісу касира

Додаткові можливості

Видача чеку тільки в руки покупцю

Видача чеку зручною формою звязку

Зупинка з технічних причин

Збій роботи апарата: повідомити сервісну компанію, передати на ремонт.

Збій роботи мережі: перейти на ручну виписку чеків.

Збій роботи апарата: автоматична відправка сервісом повідомлення на сервіс податкової (обмежений час простою).

Збій роботи мережі: автоматична відправка сервісом повідомлення на сервіс податкової.

*Джерело: побудовано на основі12

Суб’єкти господарювання мають слідкувати за технічним станом РРО, зокрема вводити в експлуатацію, проводити технічне обслуговування без порушення раніше здійсненого належним чином опломбування РРО, ремонтувати РРО через центри сервісного обслуговування в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР передбачено алгоритм дій у разі неможливості застосування РРО та/або програмних РРО з технічних причин. До прикладу, на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного реєстратора розрахункових операцій. На період виходу з ладу ПРРО проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту усунення несправностей.

Загалом РРО більше підходить для «традиційних» бізнесів. Основними перевагами є: цільове використання апарату, елемент контролю і дисципліни працівників, сервісний центр виступає на захист ФОП перед податковою, ймовірність крадіжки апарату низька.

Натомість ПРРО більше зручніше для нових ринків сфери послуг (до прикладу, ІТ), а також для тих, хто має комерційний проєкт і немає прямого контакту з клієнтами. Також ПРРО виступає дієвим інструментом контролінгу своїх підлеглих, є значно мобільнішим та портативнішим у використанні. Однак існує високий ризик фізичної втрати гаджету (зокрема через крадіжку), використання не за ціллю, сервісне обслуговування розмите на відміну від сервісного центру РРО тощо.

Придбання РРО та ПРРО не є проблематичним, оскільки їх широкий асортимент представлений як на сайтах виробників, дистриб’юторів, так й інтернет-магазинах, маркетплейсах (PROM, ROZETKA, OLX та ін.). Ціновий діапазон різний залежно від виробника та інших характеристик. До прикладу, вартість касового апарату починається з 4 500 грн, а ПРРО можна отримати як безкоштовно, так і платно. Зокрема, контролюючий орган забезпечує безоплатне програмне рішення для використання суб’єктом господарювання.

 

Попри це існує безліч програм для цього, зокрема:

1) ПРРРОСТО від Податкової служби України (нема додатку, складний алгоритм впровадження);

2) СОТА каса (недорого (1000 грн), дозволяє реєструвати чеки зі свого комп’ютера, але немає свого мобільного додатку, не працює в оффлайні);

3) Е-ЧЕК (єдиний, який можна зареєструвати з мобільного телефону);

4) Checkbox (149 грн/міс. , привабливий інтерфейс, прості рішення для реєстрації, є мобільний додаток);

5) Вчасно.Каса (якщо менше 300 чеків, то безкоштовно, є навчання про РРО, є тестовий режим)13.

Якщо маєте додаткові питання, то сміло звертайтеся до Соломії напряму або записуйте у коментах до ціієї статті.

***

Посилання

2 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text

3 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text

4 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо лібералізації застосування реєстраторів розрахункових операцій платниками єдиного податку та скасування механізму компенсації покупцям (споживачам) за скаргами щодо порушення встановленого порядку проведення розрахункових операцій частини суми застосованих штрафних санкцій» від 1 грудня 2020 року № 1017-IX. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-20#Text; Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

5 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text.

6 Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

7 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text

8 Губіна І. РРО для ФОПів з 2022 року: з чого почати. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lJlEXdCEmHE

9 Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

10 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text

11 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text

12 Что выбрать РРО или программный РРО в Украине? URL: https://www.youtube.com/watch?v=es4BN5qvRJ8

13 Смокович М. Огляд Програмних РРО! Найзручніші, найдешевші, програмні реєстратори! URL: https://www.youtube.com/watch?v=vPO2G4bir0U

Support and Follow events in UkraineMore Info